50/50: Goed Voornemen 2016 (en de rest van mijn leven)

Soephoofd-50-50-vierkant-02

In 2015 ging mijn leven radicaal op de schop* – op een stille manier. In 2016 ga ik die verandering uitdiepen… Ik ga voor 50/50!

Ik geloof niet zo in Goede Voornemens – maar ik geloof wel in het introduceren en verstevigen van nieuwe (liefst natuurlijk goede!) gewoontes. En omdat de eerste van de maand nu eenmaal een krachtig moment is om een nieuwe gewoonte te introduceren, noem ik (vooruit dan maar) het bij deze gewoon een Goed Voornemen.

Een heel overzichtelijk Goed Voornemen

Van Gretchen Rubin** leerde ik om het niet al te ingewikkeld te maken. Ik koos, naar haar voorbeeld, één thema dat mijn goede voornemens samenvat. En dat thema vatte ik weer in één woord: 50/50.

50/50: mijn nieuwe eet-stijl

50/50 staat voor mijn nieuwe eet-stijl. Simpel gezegd: 50% van wat ik dagelijks eet, is groenten of fruit. Hieronder staan de 5 regels (of nou ja: richtlijnen is een beter woord) van 50/50:

  1. 50% van wat ik dagelijks eet, is groenten of fruit.
  2. ik eet zo veel mogelijk biologisch of biologisch-dynamisch (en dat geldt in ieder geval voor vlees en  zuivel)
  3. dat wat ik eet is zoveel mogelijk lokaal geproduceerd
  4. ik eet zo min mogelijk industrieel-bewerkt voedsel
  5. wat ik eet bevat niet meer dan 2000 kcal per dag (dat is de aanbevolen hoeveelheid voor vrouwen die normaal bewegen. Ben je man, of beweeg je meer, dan gaat die hoeveelheid omhoog. Hier lees je meer.)

Nee, ik word geen #fitgirl à la Rens, ik schrap suiker, vlees, zout en vet niet rigoreus uit mijn voeding – ik wil gewoon lekker en gezond eten. Daar is dus niets ingewikkelds aan, maar toch is het stiekem nog best wel lastig.

Goede gewoontes uit 2015 die ik meeneem naar 2016

Om deze goede gewoonte te ondersteunen, blijf ik een paar dingen doen in 2016:

  • ik blijf pop-up groentenboerin voor Rechtstreex
    Daarmee leer ik namelijk enorm veel over het lokale voedselaanbod in Rotterdam, over seizoensgroenten, en over hoe daar mee te koken.
  • ik blijf #elkedagsoep eten
    Twee keer per dag, zelfs. Dat is mij goed bevallen in 2015, dus daar ga ik mee door in 2016.
  • ik blijf mijn voedsel monitoren met de Eetmeter-app
    Doe ik dat niet, dan ga ik al snel smokkelen met tussendoortjes enzo. Gewoon blijven monitoren, dus!

Nieuwe goede gewoontes om in 2016 te introduceren

Om 50/50 echt goed aan te pakken, ga ik een aantal nieuwe gewoonten starten in 2016. Dat zijn:

  • ik koop minder bij supermarkten, en meer bij biologische winkels en kleine ondernemers
    In november en december deed ik mee met de 40 dagen zonder Supermarkt-challenge*** – en dat is mij heel goed bevallen! Ik leerde meer over de kleine ondernemers bij mij in de buurt, testte een aantal bio-winkels uit, ontdekte waar wat het lekkerst is en leerde hoe ik met een beperkt budget toch biologisch kon eten. 
  • ik verdiep mijn kennis over natuurvoeding
    Per januari start ik een opleiding Natuurvoedingsadviseur, zodat ik beter leer begrijpen wat voeding voor me doet, en zo een eetpatroon kan samenstellen dat mijn lijf ondersteunt in plaats van belast.
  • ik ga beter leren koken
    Ik wil namelijk de SPC ofwel de Smaak per Calorie**** van wat ik eet verhogen. Soort van logisch: iets wat niet echt lekker is, maak je vaak op smaak met zout, kaas, mayonaise, ketchup, slagroom… Daar wordt het wel iets lekkerder van, maar ook heel veel ongezonder. Wat ik dus moet doen, is zorgen dat de SPC optimaal is. En om dat voor elkaar te krijgen, moet ik beter leren koken. Duidelijk.

Hè, wat is het heerlijk om mijn plan voor 2016 zo duidelijk op een rijtje te zetten! 

Zin om mee te doen met 50/50?

50/50 eetregels diana van ewijk

Als je zin hebt om met me mee te doen: ik deel op dit blog mijn ervaringen, recepten (de wekelijkse Soupe de la Semaine, mijn Ggggroente-recepten, MoestuinMaaltjes en Lekker Lokale Weekmenu‘s), valkuilen en hoe daar mee om te gaan. Samen staan we sterker, toch?

Handig: Maandelijkse Seizoensgroentenkalender

Seizoensgroenten_kalender

Ook deel ik vanaf januari elke maand een fijne seizoensgroentenkalender, die het je makkelijk maakt seizoensgroentengebonden te eten.

>> schrijf je in voor mijn nieuwsbrief <<

dan krijg je de Seizoensgroentenkalender netjes elke maand in je inbox!

 

 

*) Ik werd ziek. Hier lees je daar meer over mijn 2015 – en wat daar allemaal in gebeurde.

**) Gretchen Rubin schreef ‘Steeds Beter’, een boek over gewoonteverandering, dat ik van kaft tot kaft gelezen heb. Een echte aanrader voor iedereen die iets wil veranderen in zijn/haar leven – maar die niet precies weet hoe dat aan te pakken.

***) Ik val met mijn neus in de boter, want op 1 januari start de 40 dagen met Rechtstreex-challenge, waar ik elke dag over ga bloggen. Doe je ook mee? Op de Facebook van Rechtstreex lees je er meer over.

****) SPC (Smaak per Calorie) is een term van Peter Kaminsky, die hij introduceert in zijn boek Culinaire Intelligentie. Marjolijne Vos, van NRC, schreef een fijn stuk over ‘Culinaire Intelligentie’.

Comments

comments

3 Comments

  1. 100%heppie

    Wat een mooi streven. Ik zal hier en daar wat van je recepten en inzichten gebruiken. Wens je een haar vol inspiratie en inzichten en heeeel veel lekkere soep (en een opwaartse gezondheid natuurlijk).

  2. Pingback: DrieKoningen mini-taartjes: recept

  3. Pingback: Goed Voornemen 2017: meer opeten (of: minder voedselverspilling)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *