Columns

Huiselijke hotshot

DIanaVanEwijkNL_FI_02-02

Ondernemers werken 80 uur per week.
Minstens.
Ze netwerken zich te pletter, moeten borrelen, conferenties aflopen, investeerders zoeken, personeel aansturen, ze moeten wheelen en dealen.
En dat doen ze allemaal, dat spreekt voor zich, vanuit een fancy kantoor met privé-secretaresse.

Zo is het dus niet meer.
Allang niet meer.
Iedereen met een computer kan ondernemer worden.
Ook zonder bedrijfspand en wagenpark.
Mijn eerste bedrijf startte ik vanuit een omgebouwde kledingkast en in de trein naar mijn daytime job schreef ik het businessplan.
Niet fancy, wel doeltreffend.

Toch heb ik me er lang ongemakkelijk onder gevoeld.
Want een ondernemer, dat is een hotshot met een dik kantoor en dito wallen-onder-de-ogen.
En een thuiswerk-moeder was toch een huisvrouw die tussen de zelfgeprakte fruithapjes, het luizenmoederen en de middagslaapjes door een leuk bedrijfje had, voor erbij.

Hotshot of huisvrouw?
Ik val er tussen, zoals zoveel WAHMs.
Ik heb 2 kinderen én 2 bedrijven.
3 webshops, 1 groothandel, 3 blogs.
Ik ben ontwerper, retailer en producent.
Ik werk soms 80 uur per week, en soms een week niet.
Ik ben bloedserieus in mijn werk, maar toch: een koortsig kind gaat voor.
Ik ben een thuiswerkmoeder met 4 crèchedagen, die niet kookt en niet schoonmaakt.
Die tussen de witte en de bonte was door nog even 13 mailtjes wegwerkt

Ik heb jaren vanuit een kledingkast gewerkt, met het magazijn in de fietsenkelder.
Dozen BoobyTags tussen kinderwagen en mama-fiets. En dat is jaren heel goed gegaan
Maar toch.

Over een maand heb ik eindelijk óók een bedrijfsruimte.
Maar dan wel in mijn eigen huis.
Met een deur die dicht kan, zodat mama kan werken.
80 uur per week, of 3 avonden, net hoe het uitkomt.
Zodat ik, tussen de zelfgeprakte fruithapjes, het luizenmoederen en de middagslaapjes door, een hotshot ondernemer kan zijn.
Zonder privé-secretaresse, maar mèt dikke-wallen-onder-de-ogen.

Comments

comments

In categorie: Columns

door

Diana van Ewijk is, naast officieel Soephoofd, ook kapitein van het #KliekjesCollectief en social mediamanager in #BlueCity010. Een storyteller met de focus op foodwaste!