MarketingColumns
Reageer

Over Blaue Furbie en verlanglijststress.

Een Furby.
Ja, die wilde ze nou echt.
“Schrijf maar op je verlanglijstje, schat,” zei ik op pedagogisch-verantwoorde toon.

“een blaue furbie,” schreef ze braaf op.
“Ja. Nee.” bemoeide ik me er tegenaan. “Je moet niet alleen een Furby opschrijven, natuurlijk. Dan heeft Sinterklaas niets te kiezen.”

“Hoe meer je op je verlanglijst zet, hoe beter het is.”

Ik gooide haar de Bart Smitfolder toe. “Kruis maar aan wat je leuk lijkt.”

– flashback –

… Ik zit op de bank, de wasmand met cadeaus is bijna leeg.
Naast mij ligt een slordige stapel spullen.
Al mijn hoop is gevestigd op het laatste pakje: zit daar dan eindelijk die lichtgevende Troeliewoelie in?

Vijf minuten later zit ik met een paar door-Sint-zelfgebreide sokken op schoot.
Geen Troeliewoelie voor mij.
Stomme Sinterklaas!
Ik heb 100 keer liever één Troeliewoelie dan die stapel achterlijke cadeaus die me nu aan ligt te staren…

Oeps.

“Trouwens, schat?” stoor ik mijn inmiddels driftigbladerende dochter. “Als jij maar één ding op wil schrijven, is dat ook goed hoor. Dat snapt Sinterklaas vast wel.”

Maar het is te laat.
Ze wil een blauwe Furby. En een Playstation 3 én een kaphoofd met haaraccessoires én een coole sneeuwballenmaker. Om van een eigen iPad en een roze kruisboog nog maar te zwijgen.
Een enorme teleurstelling ligt op de loer.
Want alles tegelijk willen – dat gaat nou eenmaal niet.

Weet je dat dit ook zo werkt voor marketing?
Neem nou alleen al de vraag voor welke social media je moet kiezen.

Ik moet op Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest én Google Plus aanwezig zijn!

Dat gaat dus niet.
Tenminste: dat gaat niet zonder full time social media team.
Ben jij in je eentje, dan zorgt zo’n uitgebreide verlanglijst voor een serie in de steek gelaten accounts én een flinke teleurstelling.

Dus betrap jij jezelf weleens op zo’n én-én-éngedachte?

Denk dan aan blaue furbie.
En behoed jezelf voor verlanglijststress.

Laat je niet opjutten door overbezorgde moeders en/of marketeers.
Kies voor het social media kanaal waar jij je het meest op thuisvoelt – en zet je daar maximaal voor in.*
Ga voor de volle 100% voor Facebook en laat de rest even links liggen.

Grote kans dat Sinterklaas die extra likes in je schoentje stopt – met een fijne chocoladeletter toe.

*) en ja, dit geldt voor alles wat je doet. Kiezen is key als je succes wil behalen.

Comments

comments

In categorie: MarketingColumns

door

Diana van Ewijk is, naast officieel Soephoofd, ook kapitein van het #KliekjesCollectief en social mediamanager in #BlueCity010. Een storyteller met de focus op foodwaste!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *