Meer groente eten: 3 strategieën voor gezinnen

Je ADH groenten halen? Dat lukt met een aantal slimme strategieën.

150-200 gram groenten per werkdag? Dat hebben we afgelopen week zéker gehaald. Hoe – en waarom we nog steeds niet bij de 1% zitten, dat leg ik uit in dit blog.

Om aan onze max groentetax te komen (150-200 gram voor de grutten, 250 gram voor ons – minimaal) zette ik afgelopen week twee belangrijke strategieën in. Daarmee lukte het, bijna helemaal – en daar leerde ik weer het één en ander van.
In dit blog een verslag van mijn bevindingen: en de derde strategie die ik ontwikkelde.

Strategieën om meer groente te eten – en leermomenten

wpid-ggggroente-bloemkool-tafel.jpeg

Een strategie – dat klinkt wel heel serieus. Maar goed: dat ben ik ook, in dit geval. Ik kan het niet uitstaan dat het zo ingewikkeld blijkt om simpelweg meer groente te eten. Twee strategieën dus – die ik na vandaag aanvul met een derde.

Om meer groente te eten, zijn wij begonnen met:

  1. de hele dag door groente eten
    We beginnen ’s ochtends al meteen met groenten en – blijven dat, verspreid over de hele dag, doen. 
  2. het avondeten starten met weggooigroente-soep
    we beginnen het avondeten met een kom dikke groentesoep. Geen enorme portie, maar zo’n 250 ml, waarvan de helft uit groente bestaat.

En dat werk best goed. Hieronder leg ik uit wat beide strategieën ongeveer inhouden – en wat ik deze week geleerd heb.

Strategie 1. De hele dag door groenten

Vervang, verstop, verdubbel, pureer – het zijn uitgelezen manieren om meer groenten op tafel en in de lunchtrommel te krijgen.
Zo krijgen de kinderen elke dag een bakje rauwkost met dip mee naar school. Ikzelf trouwens ook, maar dan voor naar kantoor :-) Rauwkost klinkt heel vintage, maar in dat trommeltje gaan bijvoorbeeld:

  • komkommersoldaatjes,
  • minitrostomaatjes,
  • paprikareepjes
  • geschrapte worteltjes
  • aangevuld met een klein potje mayo, hummus of groentespread.

Dat potje dip lijkt behoorlijk belangrijk, want het maakt een soort feestje van je tienuurtje – al heb je dan als enige in de klas je bakje vol groenten.
>> lees hier meer over Meer groenten eten: verspreid over de dag

Strategie 2. Weggooigroente-soep

kliekjessoep-soephoofd-courgette

Ook deze week is het weer goed gegaan met de kliekjessoep (die overigens vanaf nu weggooigroente-soep heet*). We aten onder andere meiraapjessoep, rommelsoep, courgette vichyssoise en spaanse bonensoep.
>> lees meer over het project Kliekjessoep / Weggooigroente-soep
>> klik hier voor mijn weggooigroente-soep weekoverzicht.

Klinkt behoorlijk goed, toch?
En toch halen we deze week onze max groentetax niet. Dat komt omdat er een aantal dingen misgingen. 

Meer groente eten: leermomenten

Je kinderen meer groenten laten eten is zo makkelijk nog niet... Maar het kan wel! Verdelen is het toverwoord. Tips om je kinderen meer groenten te laten eten!

Op papier had ik het goed voor elkaar, maar in de dagelijkse drukte ging er toch nog regelmatig wat mis.

  • Leermoment 1: zo’n bakje rauwkost tikt behoorlijk aan, qua max groentetax.
    Van de week heb ik dat bergje rauwe groenten voor de grap gewogen, en wat blijkt: 150 gram, schoon aan de haak. 150 gram! Da’s goed nieuws, want daarmee zitten we alvast aan de ondergrens van de max groentetax. De rauwkosttrommeltjes blijven!
  • Leermoment 2: ik moet véél meer en verschillende soorten groenten in huis halen
    Reken maar eens mee: 150 gram rauwkost per dag per persoon komt neer op een aanzienlijke 600 gram paprika, wortel, tomaat, komkommer etc voor ons gezin per dag. Keer zeven: bijna 4.5 kilo. Da’s meer (veel meer!) dan je verwacht.
    Ik merkte ook dat mijn voorraad rond woensdag echt wel uitgeput is… Woensdag wordt dus voortaan mijn grote groentenbijkoopdag.
  • Leermoment 3: niet alles wat ik meegeef wordt ook daadwerkelijk opgegeten.
    Zo kwam ik erachter dat kinderen uit de klas mee eten uit de bakjes van de dochters. Leuk dat ze uitdelen, maar daardoor realiseerde ik me nog maar weer eens dat het spreiden van groente-eetmomenten essentieel is om aan je max groentetax te komen. Zeker wat de kinderen betreft: als ze thuis eten, zie ik precies wat ze naar binnen schuiven. 
  • Leermoment 4: niet alles verloopt volgens plan
    Op woensdagen ben ik van laat thuis van werk, en kookt de man. Die kan dat prima (wat zeg ik: die kan dat heel goed!) maar het maken van groentesoep zit niet in zijn systeem. En dus vergat hij die. Op vrijdagen eten we in onze Pop-Up Groentewinkel van Rechtstreex bij Stroop Rotterdam, en ook dan eten we geen groentesoep vooraf. Zelf lunch ik dan met extra veel groenten, maar voor de kinderen is dat wat lastiger.

Kortom: vijf dagen maakte ik trommeltjes rauwkost met dip, belegde ik boterhammetjes met komkommer en maakte ik weggooigroente-soep – en daar zit precies de crux. Een week heeft namelijk niet vijf, maar zeven dagen.

5/2 probleem

Je ADH groenten halen? Dat lukt met een aantal slimme strategieën.

De reden waarom ik betwijfel of we onze max groentetax halen, is omdat we niet 7 dagen per week zo goed opletten.
Dit weekend bijvoorbeeld logeerden we in het bos, lunchten we in Arnhem en aten we  twee dagen niet thuis. Dat betekent: geen rauwkost en geen weggooigroente-soep en dat betekent weer dat de max groentetax in zijn geheel bij het avondeten moet worden behaald…
Ga er maar aanstaan, een kwart kilo sperziebonen. Bovendien: niet iedere gastheer rekent op een dergelijk groentenverbruik en om nou de héle pan groenten op de borden van de kinderen leeg te kieperen… Nee, de weekenden zijn onze zwakke schakel wat betreft max groentetax.

Strategie 3: max groentetax in 5 dagen

Mijn nieuwe strategie is daarom heel simpel: we eten de complete weekvoorraad ADH groenten in 5 dagen. De schooldagen zijn het makkelijkst te sturen qua eetgedrag, en dan is alles wat we in het weekend aan groenten eten bonus.

Daarbij reken ik voor iedereen is ons gezin grofweg 250 gram groenten per dag – dan is het ook geen probleem als de kinderen hun groenten delen met vriendinnetjes op school, als we een keertje de weggooigroentesoep vergeten, als de komkommer op is…

350 gram groenten per werkdag… Dat wordt het uitgangspunt voor de komende week. Dat komt neer op de volgende indeling:

  • mee naar school: minimaal 150 gram rauwkost
  • lunch/voorafje: minimaal 125 gram groenten per portie weggooigroente-soep
  • avondeten: minimaal 75 gram groente

Als ik het zo op een rijtje zet, denk ik dat het wel gaat lukken :-)

Zelf ook meer groenten eten?

>> lees dit artikel over De hele dag door groenten, of
>> lees dit artikel over #elkedagsoep

da’s alvast een mooi begin :-)
Enne: benieuwd hoe het ons afgaat? Volg me op Facebook, Twitter en Instagram, ik laat regelmatig zien hoe het gaat met onze dagelijkse groentetax.

 
 

Comments

comments

Filed under Gedachten

Diana van Ewijk is, naast officieel Soephoofd, ook kapitein van het #KliekjesCollectief en social mediamanager in #BlueCity010. Een storyteller met de focus op foodwaste!

7 Comments

  1. gras vd buren

    Blij dat ik hem toch nog even gelezen heb. Ik ga mijn groente inname eens een weekje wegen en bijhouden. Benieuwd! Jullie zijn in elke geval lekker bezig.

    X Mickey

    • :-) Mickey! Ik moet eerlijk zeggen dat dat wegen er behoorlijk vaak bij inschiet. Volgende week ga ik een schriftje + keukenweegschaaltje klaarleggen, om mezelf te motiveren.

      Benieuwd naar jouw bevindingen!

  2. Pingback: Meer groente eten voor gezinnen: waarom eigenlijk?

  3. Leuk om te lezen! Hier is ook de strategie om er zoveel mogelijk groente in te krijgen. Smoothies, soep, salade, soep, sapjes, wortelcake, op de boterham, overal gaat groente door. Ik weeg eigenlijk alleen de groente voor het diner, dat is 2 kg voor ons vijven. Misschien toch ook eens gaan wegen om te kijken hoeveel we echt binnen krijgen.

    • Wegen is even een gedoetje, Amelie, (en geloof me: ik spreek uit ervaring…) maar wel zeer de moeite waard qua inzichten. Toch wat makkelijker bijhouden, die #maxgroentetax, als je weet wat een halve paprika weegt, of een bord vol boontjes :-) Succes!

  4. Pingback: Meer groente eten: weekoverzicht #3 (plus 5 leermomenten) -

  5. Pingback: Meer groente eten: weekoverzicht #4 (plus 3 tips)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *