Meer groente eten: waarom eigenlijk?

Meer groente eten: dat moet. Gewoon, omdat je daar gezond bij Blijft. Lees meer over waarom er in ons huis een groenteregime heerst - en hoe ik onze #maxgroentetax haal.

Wikken en wegen, ik ben er een expert in – zeker als het op opvoeden aankomt. Maar bij het eten van groenten heb ik geen enkele twijfel: dat moet gewoon.

In dit blog mijn beweegredenen om meer groente te eten- en waarom in ons gezin zo’n strikt groenteregime heerst. 

Meer groente eten: dat moet.
Gewoon, omdat ik dat zeg.

Heel simpel eigenlijk. Net zoals je in de winter een dikke jas aan moet trekken. Net zoals je moet wachten tot het groen wordt om over te steken. Gewoon, een van de dingen die moeten – omdat je dan niet doodgaat. 

Natuurlijk is te weinig groenten eten niet net zo snel dodelijk als door een langsscheurende stadsbus plat worden gereden.
Te weinig groenten eten (en, om het breder te trekken: ongezond eten) is meer een sluipmoordenaar. Als je structureel te weinig groenten eet, maak je het je lichaam onmogelijk om goed te groeien, om te herstellen van ontstekingen, wondjes of vermoeidheid, om je fluitend de dingen te laten doen die belangrijk zijn voor je.

Ik zuig dat natuurlijk niet uit mijn duim, ben je mal. Hele volksstammen doen onderzoek naar waarom groenten nu zo belangrijk zijn. Of je beter zelf groenten kunt snijden, of voorgesneden groenten prima zijn. Of biologisch nu beter is dan regulier. Of verse groenten gezonder zijn dan groenten uit pot, blik of de diepvries.
Maar dát groenten gezond zijn – dat staat al een paal boven water.

Voldoende groenten eten = een blij lijf = een gelukkig mens.

Dat geloof ik echt.
Begrijp me goed: ik geloof niet dat het andersom ook zo werkt.

Niet alle narigheid is te voorkomen als je maar elke dag een bos worteltjes wegwerkt. Stress, luchtvervuiling, erfelijke aandoeningen – allemaal ook van invloed op je gezondheid. Maar van dat rijtje vind ik gezond eten, en meer groente eten, één van de makkelijkste dingen om te veranderen in het leven.

Stress zal er altijd zijn, we wonen (met heel veel plezier!) in een grote (en behoorlijk vieze) stad, de kans is aanwezig dat ik mijn zwakke gezondheid over heb gedragen op de kinderen – daar kan ik nu niets meer aan veranderen.
Er elke dag knijterhard aan werken om ze die max groentetax te laten halen daarentegen – dat is goed te doen.

Meer groente eten voor gezinnen: 3 strategieën

Om elke dag, zeven dagen per week, aan onze max groentetax te komen, zet ik drie strategieën in:

  1. de hele dag door groente eten
    We beginnen ’s ochtends al meteen met groenten en – blijven dat, verspreid over de hele dag, doen. 
  2. het avondeten starten met weggooigroente-soep
    we beginnen het avondeten met een kom dikke groentesoep. Geen enorme portie, maar zo’n 250 ml, waarvan de helft uit groente bestaat.
  3. 350 gram groenten in 5 dagen
    we eten de complete weekvoorraad ADH groenten doordeweeks. Dat komt neer op 1750 gram groenten in totaal, dus 350 gram groenten per werkdag.
    De schooldagen zijn namelijk het makkelijkst te sturen qua eetgedrag, en dan is alles wat we in het weekend aan groenten eten bonus.

Zelf ook meer groenten eten?

>> lees artikel Meer groente eten voor gezinnen: 3 strategieën
>> lees artikel Weggooigroente-soep tegen voedselverspilling en voor max groentetax

Da’s alvast een mooi begin :-)

Enne: benieuwd hoe het ons afgaat? Volg me op Facebook, Twitter en Instagram, ik laat regelmatig zien hoe het gaat (of juist niet gaat!) met onze dagelijkse #maxgroentetax.

 

 

 

Comments

comments

8 Comments

  1. Pingback: Groentezooi Podcast 1: meer groente, heel de dag door

  2. Pingback: Meer groente eten kinderen

  3. Pingback: Meer groente eten

  4. Pingback: Weggooigroentesoep: mini-poster tegen voedeselverspilling

  5. Pingback: Groentezooi #4: Meer groente eten - 4 tips om het leuk te houden

  6. Pingback: Groentezooi #5: Meer groente eten – neem het niet te nauw! (podcast met 5 tips) -

  7. Pingback: Meer groente eten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *