MarketingColumns
Reageer

Sambal paniki

Ik kan niet dansen, ik kan niet zingen – dan moet ik toch op zijn minst een goede nasi kuning in elkaar kunnen draaien?

Yep. 2014 wordt het jaar waarin ik, als halve Indo, hele rijsttafels leer maken – met fantastische, zelfgebrouwen sambal.
Ik zie het al helemaal voor me.

En hee, toevallig zeg: dit weekend komen er vrienden eten.
Als ik dan eens meteen de daad bij dit goede voornemen voeg?

Even googlen, hoor.
Ajam paniki, ikan semur, sambal goreng telor, roedjak…. in no time heb ik een lijst met drie vlees-, drie vis- en vier groentengerechten. Daar doen we dan nog nasi kuning, atjar, seroendeng en kroepoek bij. En die sambal dus.
Yep. Ik maak een lekkere rijsttafel.
We zijn met zijn negenen – dat gaat vast wel op.

Vol goede moed begin ik aan de boodschappenlijst: 1 asem, 2 stukken sereh van 3 centimeter lang, 5 kemirinoten, 6 salam bladeren (vers, niet gedroogd), 8 rebung… Bij de djeroek poeroet slaat de paniki pas echt toe.
Waar háál ik al die spullen in vredesnaam?
Ze komen morgen al! Houden ze eigenlijk wel van Indisch? Misschien is hutspot met ballen toch een beter idee…

Ho!
Stop!
Even back to basics.
Ja – ik wil Indisch leren koken.
Maar misschien is beginnen met een uitgebreide rijsttafel voor negen personen niet per se een goed idee. Het is tenslotte pas 4 januari – ik heb nog een heel jaar om aan dit voornemen te werken.

Weet je wat?
Ik maak toch gewoon hutspot – maar dan wel met Indische balletjes.
En als ik dan vanaf vandaag iedere week een ander gerechtje uitprobeer, blaas ik in december de hele familie omver met een uitgebreide rijsttafel – mèt sambal, zonder paniki.

Wat?
Droom jij niet van zelfgebrouwen sambal?
Maakt niet uit: hetzelfde principe geldt voor je bedrijf.

Hak in behapbare stukken, dat goede voornemen van je.

Je hoeft niet meteen als een pro te bloggen; begin gewoon met één goede post per week.
Door het stapsgewijs aan te pakken, leer je terwijl je bezig bent – en heb je aan het eind van het jaar een professioneel blog vol prachtige artikelen.
Of, kan ook: twee keer zoveel Facebookvolgers / een prachtige eigen collectie papierwaren / een persstrategie waar je U tegen zegt.

Dus: gelukkig nieuwjaar allemaal!
Met een minimum aan paniki, als het even kan.

Comments

comments

In categorie: MarketingColumns

door

Diana van Ewijk is, naast officieel Soephoofd, ook kapitein van het #KliekjesCollectief en social mediamanager in #BlueCity010. Een storyteller met de focus op foodwaste!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *