MarketingColumns
Reageer

Whoopi! Of: de basis van webwinkelmarketing

“Weet je wat nou echt wat voor jou is?” vroeg mijn vriendinnetje.
Nou?” vroeg ik, altijd in voor iets nieuws.
“Koorles!” zei ze met schitterende ogen.

Koorles?
Dat leek me ineens inderdaad het einde.

Echt leren zingen, en dan later in zo’n golvend gospelkoor als solo de show stelen – ik zag het helemaal voor me.
“Weet je het zeker?” vroeg mijn moeder diezelfde avond iets minder enthousiast. “Wil je niet eerst even kijken of het echt wel wat voor je is?” Natuurlijk niet!

Want wat kon er nou níet leuk zijn aan koorles?

De nacht voor mijn eerste les deed ik geen oog dicht.
Het was op een zaterdag, en ik was al om zes uur wakker, dus ik had alle tijd om me driehonderd keer om te kleden.
Vier uur later stuiterde ik, in mijn meest koor-achtige outfit, het zaaltje van de koorclub binnen.
“Whoopi Goldberg, here I come!” dacht ik nog, vijf minuten voor we begonnen.

Een uur later slofte ik, moegestreden, weer naar buiten.

We hadden de 60 minuten lang geoefend op de basis: geruisloos ópstaan – en weer gaan zitten.
Mijn vriendin had dat binnen no time onder de knie, en kreeg aan de lopende band complimentjes van de meester.
Ik oogstte minder succes; na drie kwartier was mijn stoeltje het enige dat nog ongehoorzaam over de vloer kraste.
De laatste tien minuten verschuilde ik me op het toilet.

Mijn eerste koorles was dus meteen mijn laatste.

Met geen stok kreeg mijn moeder me dat zweterige zaaltje meer in.

Dertig jaar later zie ik jou hetzelfde proces doorlopen.
Want weet je wat echt wat voor jou is?
Twitter!
Of Pinterest, Instagram, Facebook.

Je duikt erin, tweet een keer of twee, pint een kwartetje koddige kindjes of jaagt kortstondig op likes.
Op naar een glorieuze toekomst vol volgers, die alle tienduizend, stuk-voor-stuk, trouwe klanten van jouw webwinkel worden.

Een maandje later ligt je account op z’n gat.

In de steek gelaten als de eerste de beste koormeester.

Want vóór je die goedbetalende klanten binnen kunt harken, moet je eerst de basis onder de knie krijgen.
En laat dat nou net wat minder glorieus werk zijn.

Het kan heus wel, hoor.
Op een voor jou leuke, en bovendien bij jouw webwinkel passende, manier zélf je marketing aanpakken.
Maar kies dan wel voor webwinkelmarketing die bij jou past – niet bij je geruisloosstoeltjesschuivende vriendin.
En verwacht geen instant succes, maar zet je tanden in de basis.
Wie weet slaat het aan – en ben jij straks het stralende middelpunt van jouw eigen webwinkelshow.

Whoopi is vast ook begonnen als stoeltjesschuiver.

Comments

comments

In categorie: MarketingColumns

door

Diana van Ewijk is, naast officieel Soephoofd, ook kapitein van het #KliekjesCollectief en social mediamanager in #BlueCity010. Een storyteller met de focus op foodwaste!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *