MarketingColumns
Reageer

Pinnen voor je portemonnee

20140817-104828.jpg

“Pinterest? Nee, dat vind ik zo demotiverend. Dan zie ik namelijk dat alles al een keer gemaakt is.”

Zo reageerde een crafty vriendin toen ik over Pinterest begon.
En het is waar.

Voor crafties met een webwinkel is Pinterest best confronterend.

Want inderdaad: alles is al een keer gemaakt.
En als het daar nou nog bij bleef… maar nee.
Alles is al een keer gemaakt.
En mooi gefotografeerd.
En gepind.

Vroeger was het anders.

Tuurlijk, je had wel internet, maar daar was eigenlijk niets op te vinden.
Ja, als je héél goed zocht, vond je – op pagina 33 van de zoekresultaten – nog weleens iets waar je ook daadwerkelijk naar op zoek was.

Maar meestal vond je niets – en had je dus het heerlijke gevoel dat je een écht origineel idee te pakken had.
Of heel misschien vond je jouw idee wel, maar dan halfbakken uitgevoerd, lelijk gefotografeerd en onvindbaar voor degenen die niet exact wisten welke zoekwoorden ze Google moesten voeren.
Geen haan die daar ooit naar zou kraaien.

Tja, en hoe gaat dat tegenwoordig?

Je krijgt een idee.
Je typt het in de zoekbalk van Pinterest.
En voila: je krijgt een hele lijst fantastische foto’s voorgeschoteld.

Daar is ‘ie dan, jouw grandioze idee.
Al lang en breed uitgevoerd door zes verschillende crafties, in 24 verschillende stijlen.
Keurig gedocumenteerd op hun blog, mèt de juiste zoekwoorden zodat ook de minder-snuggere Googler het zal weten te vinden.

Mijn vriendin heeft groot gelijk.

Voor crafties is Pinterest de hel.

Maar voor 48,7 miljoen pinners is Pinterest het hemelse paradijs: zij hebben een schier oneindige schat aan mooie plaatjes over een schier oneindige hoeveelheid onderwerpen tot hun beschikking.

Daarom zit de gemiddelde Pinterestgebruiker ook een kwartier per keer te pinnen, repinnen en liken.
En ziet ze iets wat ze echt geweldig vindt?
Dan zal ze het kopen ook – want Pinterestgebruikers geven makkelijker méér geld uit aan iets wat ze op Pinterest zien, dan Facebookgebruikers aan iets wat ze op Facebook tegenkomen.

Kortom: voor een crafty is Pinterest misschien inderdaad de hel.
Maar voor een crafty die haar spullen verkoopt aan vrouwen tussen de 25 en 44 is Pinterest een must.

Pinnen? Dat doe je als craftie voor je portemonnee.

En dat plezier komt dan later nog wel een keer.

Comments

comments

In categorie: MarketingColumns

door

Diana van Ewijk is, naast officieel Soephoofd, ook kapitein van het #KliekjesCollectief en social mediamanager in #BlueCity010. Een storyteller met de focus op foodwaste!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *