Vele kleintjes maken grote impact

MegaMakersFestival-Soephoofd-Rotterdam

Gisteren beleefden we als food start-up een interessante middag met voedselondernemers in De Kroon, Rotterdam. Naast een aantal interessante weetjes (wist jij bijvoorbeeld dat zelfs Unilever moeite heeft met het oplossen van het plastic packaging probleem) was het meest interessante onderwerp: hoe gaan (kleine) Rotterdamse voedselmakers collectief groeien en daarmee impact maken?

Want dat is wat we ontdekten: het gros van de voedselmakers heeft een missie. Dat varieert van ‘gezondere voeding’ tot ‘kortere ketens’ en van ‘vegan revolutie’ tot het verminderen van #foodwaste.

Maar wat echt verrassend was: voor veel van die kleine makers is het tegen-de-klippen-op-in sneltreinvaart-groeien niét de voor de hand liggende keus. Zij willen, net als wij, op eigen tempo groeien, en zo de ruimte creëren om te tweaken, om een dedicated community om zich heen te verzamelen, en om langzaam maar zeker de wereld te veranderen.

Lesson learned: heel veel kleintjes samen kunnen ook een grote impact hebben. Waarbij je als je het netwerk goed opzet en onderhoud, het risico ook nog spreidt. Nurture en grow!

Slow ImpactMegaMakersFestival-Soephoofd-Rotterdam-interview

Dat geldt ook voor Soephoofd: wij willen #voedselverspilling de wereld uit helpen. Om dat te bereiken, willen we gróót groeien en veel mensen bereiken… maar wel op ons eigen tempo. Gelukkig mochten we op het podium uitleggen wat we willen, waarom we dat op die manier willen én vooral: wat we nodig hebben om dat te bereiken.

Groeien op eigen tempo

Gisteren onderzochten we met een grote groep makers hoe we dat groeien-op-eigen-tempo kunnen bewerkstelligen:

  1. ons verenigen. Dat lukt al aardig, met bijvoorbeeld Flowers & Sours (opgezet door Sanne Zwart en Maidie van den Bos), Voedselfamilies (olv Patrick Kaashoek), Rotterdam Foodcluster, Rotterdamse Oogst (door Gerda Zijlstra en Rianne Andeweg) en Rechtstreex – al die initiatieven die groepen foodmakers om zich heen verzamelen.
  2. poppetjes (mensen) en potjes (geld) zoeken. Absoluut noodzakelijk om voor onze branche belangrijke maar onvindbare kennis toegankelijker te maken en efficiënter te delen – ook daar hebben we vandaag een voorzichtige stap in gezet. Twee vrouwen die ik hoog heb zitten, hebben besloten om zich hiervoor samen in te zetten. En één van de beleidsmakers aan tafel had een kant-en-klaar potje om die vliegende start te financieren.
  3. het gewoon dóen. De mix ondernemers die gisteren aanwezig was, was heel divers: van bedrijven die nog moesten starten, en zich afvroegen hoe ze aan de juiste verpakking konden komen, tot bedrijven die al 500 jaar bezig waren (letterlijk) en midden in een innovatieronde zitten.

Wij van Soephoofd vallen daar een beetje tussenin: anderhalf jaar geleden lanceerden we #SoepStarter en inmiddels hebben we er mooie samenwerkingen op zitten. Ook hebben we weer een aantal nieuwe producten ontwikkeld en kunnen we binnenkort groot nieuws aankondigen. Maar we zijn er nog lang niet – en dat blijkt ook helemaal niet erg te zijn.

Comments

comments

Filed under Gedachten

Diana van Ewijk is, naast (micro)columnist en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *