Gedachten
comments 2

2017 – Soephoofd blikt terug én droomt vooruit – 2018

soepstarter- diana -van-ewijk-sarina-karouw

2017 was een sleuteljaar voor Soephoofd. We stapten over van een foodblog + catering service naar een food label. Hoe dat ging – en wat ervan terecht kwam? Dat lees je in dit artikel. Omkijken en vooruitdromen!

Onze missie: consumenten helpen hun persoonlijke voedselverspilling te verminderen. We lanceerden SoepStarter, het eerste product waarmee we jou als druk mens een tool geven om de #weggooigroenten uit eigen koelkast om te zetten in gezonde en lekkere soep. En dat ging goed: in 2017 verkochten we zo’n 12.500 porties SoepStarter, waarmee we de Nederlandse consument hielpen 6250 kilo #weggooigroenten te redden van de kliko. Hoera!

Tegelijkertijd werd het steeds stiller op dit blog… in 2018 gaan we daar structureel verandering in brengen. Hoe en wat? Lees door!

Terugblik 2017

Als ondernemer is het ontzettend belangrijk om af en toe terug te kijken op de periode die achter je ligt. Om te kijken wat er goed ging, en wat er beter kon. Niet alleen op financieel gebied, maar vooral ook op het gebied van energie. Want dat wat in retrospectief veel energie heeft gegeven, is wat je vaker zou kunnen gaan doen. En vice versa: dat wat energie gekost heeft, is dat wat je misschien beter kan schrappen. 

 

Om onszelf daarin bij de les te houden, zetten we op een rijtje wat er maand voor maand gebeurde in onze soephoofden én in Soephoofd HQ.

Januari 2017

In januari lanceerden we onze eerste serie SoepStarters. Na een half jaar expirementeren en zoeken naar de juiste receptuur (waarbij Sarina tussen de bedrijven door ook nog beviel van een prachtbaby!) hadden we drie prachtige smaken ontwikkeld. Nog in een plastic doosje, met een veel te lange wikkel, maar toch: ze waren er. We verkochten onze eerste serie SoepStarters via Rechtstreex, en via Buiten, en namen ons voor onze verkooppunten flink uit te breiden.

Speciaal voor BlueCity ontwikkelde Soephoofd een SoepStarter Special ism RotterZwam

In dezelfde maand ontwikkelden we een Blue Monday-gift voor BlueCity, de circulaire voorbeeldstad in Rotterdam. Een SoepStarter op basis van gedroogde oesterzwammen, door RotterZwam geteeld op koffiedik. Met een bijpassend brievenbusdoosje, zodat je als ontvanger direct een blij gevoel zou krijgen op die druilerige dag.

Februari 2017

sirenesoep-soephoofd-bluecity

Februari was een rustige maand – nou ja, in verhouding tot januari, die extreem hectisch was :-) We organiseerden de wekelijkse #SireneSoep in BlueCity: elke eerste maandag van de maand serveren we soep op het moment dat het luchtalarm gaat. 

soephoofd op rotterdamse oogst

En we stonden voor de allerlaatste keer met onze soepbakfiets op Rotterdamse Oogst! Om er een feestje van te maken namen we ook een appelschil-apparaatje mee en fungeerden we die dag als kinderlokker :-)

soepstarter-valentijn-cadeautje-er-post-brievenbus

Ook lanceerden we de Valentijn SoepStarter: een pittig soepje in een liefdevol doosje – weer eens wat anders om aan je lief te sturen.

Soephoofd-te-koop-bij-Kek-Delft

Ook groeide ons netwerk aan verkooppunten. Hierboven Leonie van Kek Delft, met een mandje kakelverse SoepStarters!

soephoofd-flowers-and-sours-food-network

Februari was ook de maand waarin Soephoofd officieel lid werd van foodie makerscoop Flowers & Sours.

Flowers & Sours is een foodlab, proeflokaal, smaakwarenhuis en werkvloer in één. Het verhaal achter de producten en over de maakprocessen staat er centraal. Flowers & Sours is een prachtige club makers, die stuk voor stuk hun good food story uitdragen via hun producten en diensten. Een super inspirerend netwerk, waar we met veel trots deel van uitmaken.

Maart 2017

soephoofd-testen-nieuw-product

In maart begonnen met het testen van twee nieuwe producten. Eén daarvan (op het plaatje hierboven) kwam niet door de test en ligt nu stof te verzamelen op de bovenste plank.

Fruisoep (Scandinavische Smoothie Bowl) gezond en lekker

De tweede, een FruitSoepStarter (om smoothies mee te maken van al die te bruine bananen en sloffe appeltjes), die we samen met Pineut ontwikkelden – die kwam er wel! Deze lanceerden we op Rotterdamse Oogst, op mooie mini-meringues. 

soephoofd werkt samen met Pineut aan FruitSoepStarter

Ook besloten we in maart om met Food in Concept in zee te gaan. Marlies en Femke zijn onze distributie-partners – én de bedenkers van onze allereerste FruitSoepStarter. Een fijne samenwerking, waar we nog steeds erg blij mee zijn!

April 2017

arabella-van-aartrijk-soephoofd-woubrugse-uien-reddingsactie-bluecity

In april sloegSoephoofd een zijpad in: naast het redden van #weggooigroente uit de koelkasten van consumenten, redden we samen met Arabella van Aartijk een deel van de Woubrugse Uienberg-uien van boerin Guusta Noordman. Dat smaakte naar meer!

nieuwspeper-interview-bluecity-soephoofd

En we stonden in de krant! Metro Rotterdam wijdde, in de aanloop naar World Disco Soup Day, vier pagina’s aan BlueCity – mét uw hoogsteigen #Soephoofd op de cover :-) De reden daarvoor? Wij gaven tijdens het #BlueFoodFestival een workshop ‘Maak vegan bouillon – van je eigen #weggooigroente’

gydo-arabella-diana-van-ewijk-soephoofd-bluecity

Ook maakten we 10 liter zero emission wildplukbrandnetelsoep met onze Franse SoepStarter, die Arabella, Gydo en ik serveerden in BlueCity, tijdens de SireneSoep van april. Met een grote schaal dito zevenbladpesto en home baked bread, plus een schep bulgur, een theelepel yoghurt en een beetje citroenpeterselietopping.

Workshop_Soephoofd

Op 29 april barstte het Blue Food Festival los in BlueCity. Een festival dat volledig in het teken staat van voedselverspilling – of beter gezegd: de bestrijding ervan. Wij van Soephoofd leerden die dag tientallen bezoekers hoe ze, in een mum van tijd, zelf een houdbare bouillonpasta kunnen maken – van groenten die ze anders weg zouden gooien. 

pop-up-smoothie-bar-schiezicht-soephoofd

Verder runden we in april een Pop-Up Smoothiebar in Schiezicht. We maakten feestelijke Maxima-smoothies van onze FruitSoepStarter – en verkochten volledig uit. 
Diana-van-Ewijk-Sarina-Karouw-Soephoofd

Maar het allerbelangrijkste van april? Dat Sarina en ik Soephoofd inschreven bij de Kamer van Koophandel en Soephoofd dus officieel een bedrijf werd. Sarina (links op de foto) is het culinaire geweten én degenen die ervoor zorgt dat onze operatie op rolletjes loopt. Samen bedenken wij nieuwe ideeën om consumenten te helpen minder te verspillen. Sinds Sarina officieel bij Soephoofd is, hebben we flinke stappen kunnen maken. Daarmee is dit eigenlijk gewoon de allerbelangrijskte gebeurtenis van 2017.

Mei 2017

Jungliaanse pindasoep . Soephoofd in het BoekieBoekie jaarboek!

In mei kwam het BoekieBoekie jaarboek uit, met daarin het recept voor Jungliaanse pindasoep. Een variant op dit ultieme Pindasoep-recept vind je op het onvolprezen vintage woonblog Oh Marie.

soephoofd-voedselfamilies

Ook presenteerden we deze maand de Rotterdamse makersmatrix van Flowers & Sours aan boeren, onderwijzers, ondernemers en overheid tijdens Voedselfamilies bij Koppert Cress. Praten over droogtechnieken en reststromen – altijd goed :-)

soepstarter workshop flavourites

Ook erg leuk deze maand: de drie workshops die Sarina en ik gaven op het Flavourites Feest. We leerden 30 mensen hoe ze van hun #weggooigroente een verse, vegan bouillon maken. Je eigen #Soepstarter dus, waar je vervolgens zelf thuis #Weggooigroentesoep mee maakt. 

Juni 2017

ZomerSoepStarter tegen voedselverspilling consument

In juni lanceerden we de ZomerSoepStarter, in samenwerking met Manenwolf’s rokerij & foodlab. ZomerSoepStarter is ‘n mix van onder andere gerookte ui, zwarte knoflook, gepekelde boerenkoolnerfjes en wildgeplukte brandnetel uit het Rotterdamse foodlab van Manenwolf. Door stevige wintergroenten bij lokale leveranciers in te kopen en met oude  technieken te conserveren, ontstond een unieke smaak die aan doorgaans milde zomergroenten iets bijzonders toevoegt, werden minder voedselkilometers bij de productie afgelegd en werd de houdbaarheid bovendien enorm verlengd.

soephoofd-fruitsoepstarter-camping-knijnenberg-dakpark-rotterdam

Tijdens de Rotterdamse Dakendagen serveerden we smoothies gemaakt met FruitSoepStarter op de enige echte dakcamping van Rotterdam: camping Knijnenburg op het Dakpark.

blue soevenir soephoofd bluecity

Deze maand lanceerden we ook de BlueSouvenirs, die we ontwikkelden in opdracht van BlueCity. Deze SoepStarterskit bevat een portie SoepStarter, waarmee mensen, zonder recept en zonder bouillonblokje, hun restgroenten kunnen versoepen.

Algemeen Dagblad Rotterdam met interview soephoofd

Tot slot werden we geïnterviewd door het AD. Mensen helpen minder te verspillen – dat is ons doel. In juni interviewde Algemeen Dagblad Soephoofd over haar visie en missie. Mooi om te zien dat onze missie zoveel mensen wist te bereiken. >> hier lees je het volledige interview

Juli 2017

Meatless-Monday-MeetUp-BlueCity-Ugly-Food-Rescuers-Club

In juli werd de samenwerking met Arabella hechter. Van een maandelijkse SireneSoep-lunch gingen we naar de wekelijkse Meatless Monday Meet-up in BlueCity. Daarmee kreeg de circulaire catering binnen BlueCity een extra impuls. No waste, no meat en zo lokaal mogelijk – dat is het doel van deze samenwerking. Het is bovendien een prachtige manier om onze proefjes op uit te testen :-)

Augustus 2017

Dankzij de Meatless Monday Meetup beschikt Soephoofd over een groep gewillige proefkonijnen. Zo testten we in juli onze Instant Noodle Soup op de BlueCitizens. Met groot succes! Verder was het vakantie in augustus :-)

September 2017


In september lanceerden we SoepStarter-per-Post: een serie van vier gehandletterde quote-kaarten met daarin een mix van gedroogde groenten, kruiden en specerijen. Schrijf je boodschap achterop en stuur op naar een vriend(in) met goede (eet)voornemens. 

sarina karouw soephoofd op showup

We lanceerden de serie SoepStarter-per-Post op ShowUp, een fantastische inkoopbeurs in Amsterdam, waar we volop mini-bakjes Indiase soep uitdeelden aan bezoekers. Deze maand stonden we ook op BinnensteBuiten Festival, Vrij van Veggie en op de Delicatessenbeurs. Het resultaat: een flinke groei van onze verkooppunten!

Oktober 2017

soephoofd inspiratie reis keulen

Oktober was een pittige maand: Soephoofd Diana (ik dus) werd ziek. Ik heb een milde vorm van reuma, die soms erg op kan spelen als ik mezelf niet in acht neem.  In dezelfde tijd werd ik geinterviewd voor het prachtige magazine Liefke – een interview dat geheel in het teken staat van keuzes maken. Dat interview zorgde ervoor dat ik mijn prioriteiten weer wat helderder kon stellen. En dus ging ik, ziek of niet, op mini-trip naar Keulen met dochter Lena. Slow time met de familie – één van de speerpunten voor 2017! En ook voor 2018, overigens :-)

November 2017

Ugly Food Rescuers Club

In de rustmaand november kwamen we tot een belangrijk inzicht: voedselverspilling is ons speerpunt. Waar we met SoepStarter de consument helpen minder te verspillen (hoognodig, wij consumenten zijn namelijk de grootste verspillers), wilden we ook aan de slag met voedselverspilling eerder in de keten.

Mississippian-Marshmallow-Pie-foodnotesenco-bakker

Daarom zette Soephoofd Diana samen met Arabella van Aartrijk de Ugly Food Rescuers Club op: een community van zo’n 40 (and growing!) Rotterdamse makers die met reststromen van biologische distributeur Eosta werkt om afgekeurde groenten en fruit weer tot voedsel te bestemmen. Hierboven dochter Lena, die haar deel van de #3075biobataten omzette in Mississippi Marshmallow Pie om te verkopen aan Rotterdamse cafeetjes en via Thuisafgehaald.

December 2017

Kraut Fund Fest Rotterdam

December was een waanzinnig drukke maand. Na in november 3075 biologische zoete aardappelen te hebben gered, kregen we de kans om 675 gigantische witte kolen te redden. De Ugly Food Rescuers teamde met Slow Food Youth Network Rotterdam, Ferme Kolen, Rotterdamse Oogst en stadslandbouwer Meriam Beek. Samen stampten we het Kraut Fund Fest uit de grond: een crowdfunding waarbij je voor 5 euro een enorme witte kool, een zuurkoolemmer met waterslot en een workshop fermenteren in de Pop-Up Zuurkoolfabriek kocht.

Kraut Fund Fest Rotterdam

274 mensen steunden ons en kwamen op zaterdag 16 december hun witte kool omzetten in een emmer onvervalst Rotterdamse Kraut. Extra leuk: kinderen maakten die dag Franse Koolsoep met onze Franse SoepStarter. Op 3 februari 2018 krijgt dit avontuur nog een staartje: tijdens Kraut Fest Rotterdam loven we de Gouwe Kraut uit aan degene die de lekkerste zuurkool heeft weten te maken.

BlueCity-Circulaire-Economie-Oktober-2017-03

Ook heel tof: we serveerden liters geredde zoete aardappelsoep tijdens Instant Crowdfunding-event Boiling in BlueCity! Deze soep maakten we met onze Indiase SoepStarter en een flinke hoeveelheid geredde zoete aardappelen. We serveerden er Peanutbutter Sandwiches met Rotterdamse sambal en komkommer bij.

Cover_magazine_pagina

Ook kwam Liefke Magazine uit, met daarin een interview met Soephoofd dat we met veel trots (en ook wel: verwondering – ongelooflijk hoe vreemd het leven soms kan lopen) lazen.
>> bekijk hier Liefke Magazine
>> of bekijk hier het interview met Soephoofd in Liefke Magazine

We werden op de valreep geïnterviewd voor Metro Nieuwspeper, die in januari ergens verschijnt én: we experimenteerden met nieuwe producten. Zowel voor Soephoofd, waarvoor we as we speak experimenteren met twee meer zomerse producten, als voor de Ugly Food Rescuers Club, waarvoor we Potjesmakers zoeken.

soepstarter-weggooigroentesoep-kerstkliekjessoep-din

Tot slot: onze SoepStarter-per-Postkaarten vlogen als warme broodjes de winkel uit. Met als gevolg dat we met man en macht avondenlang extra kaarten in zaten te pakken. Geen straf, want we wisten: deze SoepStarter gaat mensen helpen minder te verspillen. 

Terugkijkend op 2017 kunnen we alleen maar zeggen: wát een jaar! Het was bij tijd en wijle bikkelen (denk: het organiseren van een productieronde bij de Sociale Werkplaats, waar Sarina menig slapeloze nacht van heeft gehad) maar het was vooral een feest.

Het was een no food waste-feest om:

2018: vooruitdromen

Soephoofd Diana van Ewijk en Sarina Karouw geven workshop vegan bouillon maken

Het grootste doel van 2018: meer mensen helpen minder voedsel te verspillen – en tegelijkertijd gezonder te eten. Tegelijkertijd willen we het leuk houden: rustig aan groeien terwijl we onszelf blijven ontwikkelen en uitdagen. En zo willen we dat bereiken:

  1. No Foodwaste Producten
    De meest voor de hand liggende manier: meer producten verkopen.
    Met workshops bereiken we maximaal 12 mensen per keer. Met een product bereiken we een veelvoud daarvan. Méér producten lanceren lijkt dus het beste plan voor 2018 :-)
  2. No Foodwaste Inspiratie:
    Een andere manier om mensen te inspireren en adviseren op het gebied van voedselverspilling en gezond eten: met ons blog, en onze nieuwsbrief. 
    >> schrijf je in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief
    Dat geeft ons ook een stok achter de deur om ons te blijven verdiepen in de oorzaken van voedselverspilling en vooral ook: de mogelijke oplossingen.
  3. No Foodwaste Events:
    een derde manier om meer mensen te bereiken: no food waste events, zoals Kraut Fund Fest en Kraut Fest op 3 februari 2018.

Gelukkig krijgen we in 2018 hulp, in de vorm van Caia, die met onze grafische vormgeving aan de slag gaat. Kom maar op, 2018!

Wil je ons volgen op onze food waste missie? 

Dat vinden wij leuk! 

We zien je graag in 2018!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Comments

comments

In categorie: Gedachten

door

Diana van Ewijk is, naast officieel Soephoofd, ook kapitein van het #KliekjesCollectief en social mediamanager in #BlueCity010. Een storyteller met de focus op foodwaste!

2 comments

  1. Wauw Diana en Sarina! Zo ontzettend veel bewondering voor jullie. Hoe jij Diana vanuit je ziekte een noodzakelijke stap heb genomen en daardoor je passie hebt ontdekt. En hoe jullie samen zo’n mooi bedrijf en fantastische beweging hebben opgezet. Dikke duim en compliment voor jullie!

Laat een reactie achter bij Diana van Ewijk Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *