MarketingColumns
Reageer

Social Proof? Serious business.

“Oh, en deze dan! Kijk eens hoe leuk,” koert ze.

Verrukt kijkt haar vriendin mee.
Samen turen ze, nu al zeker een kwartier, intensief op de iPhone tussen hen in, vol gefocussed op de het jurkje dat de één in een webwinkel heeft gespot.

“Stuur mij die link ook eens,” sommeert de vriendin, “dan kijk ik vanavond even voor een rokje.”

Social proof – zo werkt dat dus.

Een verre oom/vriendin/vage kennis raadt je een auto/zomersandaaltje/boek aan en voor je het weet heb jij dat betreffende ding in je virtuele winkelmandje liggen.

Social proof… Uh, tja, nou eh… Dat is toch dat, eh…

Denk jij dat nu?
Geen probleem, hier even een korte uitleg.

Als mensen niet precies weten wat ze moeten doen in een bepaalde situatie, dan kijken ze naar wat anderen doen – en baseren dáár hun actie op.

Oninteressant voor webwinkeliers – denk jij nu?
Think again.
Want tijdens het online shoppen geldt dit principe in optima forma.
Dat komt omdat een online shopper (lees: jouw potentiële klant) vol continu om de oren wordt gewapperd met informatie – veel te veel informatie om te verwerken.

Enter social proof: de mening van anderen helpt jouw potentiële klant kiezen.

Stel nu dat jij een webwinkel hebt in vintage typemachines.
Je tweet dat je een babyblauwe Remington in je webwinkel hebt gezet.
Een 65jarige, uitbundig besnorde accordeonist twittert dat hij nog heeft leren typen op de Remingon die jij aanbiedt.
Leuk – maar daar heb je niet zoveel aan. Want wie volgt hem?
Vast geen hipsters die een babyblauwe Remington zoeken voor kekke Instagramkiekjes.

Maar stel nu dat een populaire lifestyleblogger tweet dat ze blij wordt diezelfde babyblauwe Remington – en dat ze zelf een zachtgroen exemplaar heeft?

Ja, dat zet zoden aan de dijk.

Zeker als die lifestyleblogger duizenden volgers heeft – waaronder Flow Magazine. En als Flow Magazine dan vervolgens haar tweet, met daarin een link naar jouw typemachine, retweet… Dan kun je rekenen op bakken extra volgers én potentiële typemachinekopers in je webwinkel.
En dat is dus het nut van social proof op Twitter.

Hoe krijg jij social proof op Twitter?

Simpel: door je te profileren als sympathieke expert – iemand die mensen graag aanbevelen.

Als webwinkelier doe je dat je door je klant te verrassen. Door je pakketjes prachtig in te pakken, zodat je klanten ze dolgraag delen op Instagram. Door excellente klantenservice te bieden, zodat mensen je uit de grond van hun hart aanbevelen bij hun tweeps. Door je volgers structureel te inspireren, adviseren en helpen.

Wil jij leren hoe je social proof creëert met Twitter?

Met de Online Training ‘Trek meer klanten met Twitter’ leer je hoe je Twitter inzet op een manier die perfect past bij jou en je webwinkel. Je ontdekt hoe jij twittert vanuit jouw passie, kennis en ideeën. Je leert wat jouw toegevoegde waarde is en hoe je je potentiële klant daarmee blijvend aan je bindt. Zo trek je meer kwalitatieve volgers en dus ook meer klanten naar je webwinkel.

>> boek hier de Online Training ‘Trek meer klanten met Twitter’ <<

Comments

comments

In categorie: MarketingColumns

door

Diana van Ewijk is, naast officieel Soephoofd, ook kapitein van het #KliekjesCollectief en social mediamanager in #BlueCity010. Een storyteller met de focus op foodwaste!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *