50/50: de helft groenten en fruit

50/50 – het klinkt een beetje als een obscure rapper. Als een liefdadigheidsproject. Of als een halftovenaar uit Harry Potter. Maar dat is het niet… 50/50 is mijn nieuwe eet-stijl.

Wat is 50/50?

50/50 eetregels diana van ewijk

50/50 staat, kort gezegd, voor 50% groenten en fruit. Daarmee bedoel ik dat 50% van wat ik dagelijks eet, groenten of fruit is.

Zo’n schijnbaar duidelijke regel maakt gezond eten extreem duidelijk: als de helft van je maaltijd bestaat uit groenten of fruit, dan is het goed.
Maar die vlieger gaat niet op, helaas. Want als ik elke dag 10 bonbonnetjes (om maar even een voorbeeld te noemen) – en daarbij 10 bananen, om het 50/50 te maken… tja, dan houd ik me wel aan mijn eigen regelsmaar dan eet ik alsnog veel te veel chocola (om over die bananen maar helemaal te zwijgen!).
Daarom is een uitgebreidere uitleg wel zo handig.

50/50 eet-stijl in 5 regels

Hieronder staan de 5 regels van 50/50. Of nou ja… regels? Het zijn meer richtlijnen. Met deze regels houd ik grip op wat ik dagelijks onder mijn neus laat verdwijnen*.

  1. 50% van wat ik dagelijks eet, is groenten of fruit.
  2. ik eet zo veel mogelijk biologisch of biologisch-dynamisch (en dat geldt in ieder geval voor vlees en  zuivel)
  3. dat wat ik eet is zoveel mogelijk lokaal geproduceerd
  4. ik eet zo min mogelijk industrieel-bewerkt voedsel
  5. wat ik eet bevat niet meer dan 2000 kcal per dag

Wees niet bang, ik word geen #fitgirl à la Rens, ik schrap suiker, vlees, zout en vet niet rigoreus uit mijn voeding – ik wil gewoon lekker en gezond eten. Niets ingewikkelds, maar toch best nog wel lastig.

Van voornemen naar dagelijkse praktijk

Soephoofd-50-50-vierkant-02

Halverwege 2015 ben ik begonnen met 50/50.
Ik werd ziek, en dat bracht een hoop veranderingen met zich mee.
Ook ten goede, gelukkig: ik schrapte een boel slechte gewoonten, en voegde een paar goede gewoonten aan mijn repertoire toe.

In 2016 ga ik dat uitbouwen: consequent 50/50 eten, beter begrijpen wat voeding voor me doet, en zo een eetpatroon samenstellen dat mijn lijf ondersteunt in plaats van belast.

Wil jij ook 50/50 eten?

Of ben je gewoon benieuwd hoe ik het ervan afbreng? Volg dit blog dan gerust, ik zal er regelmatig over schrijven. Ook op Instagram en Facebook doe ik verslag van mijn zoektocht naar een 50/50-leven.

 

*) volgens mij is dat een heel Betuwse uitdrukking voor eten. Ik was ‘m eigenlijk vergeten, maar hoorde het mijn broertje jaren geleden tegen Jet zeggen!

 

8 comments

  1. Pingback: Witte Kool-stoof met Gepofte aardappels en Karwij

  2. Pingback: Maak het zelf: Pesto van raapsteeltjes en rucola

  3. Pingback: Indische Wortel stoofpot met Kerrie-eitjes

  4. Pingback: 6x een extra leuke Nutella-dag (met Etsy)

  5. Pingback: Printbaar Recept: Choco-Cupcakes met Biet & Nutella-frosting

  6. Pingback: Eat food. Not too much. Mostly plants. (poster)

  7. Pingback: Week Menu Planner Maart (nu te koop)

  8. Sanne zegt

    Leuke blog, ik ben ook helemaal op de gezonde tour. Ik laat 1x in de week alle groente en fruit thuisbezorgen. Dit helpt trouwens enorm. Geen excuus meer, dan heb ik het in huis en eet ik het ook. Vaak als ik in de supermarkt liep werd ik verleid door andere lekkere dingen en werd de groente en fruit bijna vergeten. Ik maak nu een weekmenu en koop alle groente en fruit voor de hele week in. En dat werkt echt heel erg goed. Een paar kilo afgevallen zelf en een stuk gezonder. En vooral wat ik heel fijn vind is dat ik echt voel dat ik meer energie heb. Ik kan het ook echt iedereen aanraden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *