Groentezooi #4: Meer groente eten – hoe houd je het leuk? (podcast met 4 tips)

Open en eerlijk keukentafelgesprek over hoe je zelf meer groenten kunt eten – en je kinderen ook. Slechts 5% volwassenen, en maar 1% van de kinderen eet voldoende groente. Zelfbenoemd flopkok Mirjam de Boer wil graag meer groenten eten – maar weet niet hoe. 

In de Groentezooi Podcast gaan Mirjam en ik in gesprek over meer groenten eten – en vooral: hóe dan. We behandelen elke aflevering een specifiek probleem waar Mirjam tegenaan loopt en lachen hard om ons eigen falen. Ook praten we over hoe het er in onze gezinnen nou aan toe gaat en delen we recepten en kooktips.
>> lees hier waaróm meer groenten eten zo belangrijk is

Meer groente eten: de uitdaging

Podcast van Soephoofd en Soepboer, twee moeders die proberen met hun gezin meer groenten eten. Niet makkelijk, maar zeker wel te doen! Eerlijk keukentafelgesprek met veel gegrinnik om eigen falen én de broodndige tips waarmee kinderen meer groente eten.

Mirjam heeft, ondanks alle drukte en stress, tóch twee keer groentesoep gemaakt met de #weggooigroentesoep-methode: een wortel/spitskool/paprikasoep (van alle kliekjes die nog in haar koelkast lagen) en een bloemkool/spitskool/wortel/soepgroentenmix-soep – van die laatste maakte ze drie liter soep, waarmee ze toch voor 3 dagen soep in huis heeft. Al met al toch vier dagen soep – prima score, zeker voor een week waarin veel stress en weinig energie zorgden voor minimale kook-inspiratie.

Meer groente eten: houd het leuk!

wpid-soephoofd-knoflook-pangritata.jpeg

In deze podcast bespreken Mirjam en ik hoe je het een beetje leuk kan houden, al dat groenten eten, en dat leverde 5 tips op. Ook delen we de methode voor #weggooigroentesoep, waarmee je, binnen 20 minuten, van willekeurig welke groente er in je koelkast ligt te verpieteren, een gezonde en lekkere groentesoep maakt.

Tip 1: leg uit

Die kinderen zijn niet helemaal gek… dus zo kun je ze beter ook niet behandelen. Neem even de tijd (liefst niet tijdens het tegen heug-en-meug soep-eetmoment, maar tijdens een neutraal moment) waarom groenten zo belangrijk zijn om te eten. Ze krijgen er energie van (en daarvan kun je weet beter leren en spelen), het helpt hun lichaam te groeien en het zorgt dat ze 

Tip 2: top it of

Een lekkere topping trekt veel kinderen over de proefstreep. Wat reepjes gerookte zalm, een flinke lepel yoghurt, pangritata, een half gekookt ei, dukkah (hier een fijn dukkah-recept van Simones Kitchen!), pindakruim (gewoon fijngehakte pinda’s inderdaad – lekker!), gehakte peterselie, gebakken champignons, gebakken uitjes (je weet wel, van de toko), een handje gekookte rijst, een lepel pesto en ga zo maar door.
Geen knapperbolletjes dus? Nope – liever geen knapperbolletjes, hoe lekker die ook zijn. Knapperbolletjes hebben nul voedingswaarde, en dat is zonde op die gezonde soep, toch?

Tip 3: kook vooruit

Heb je niet elke dag tijd om te koken? Maak dan één keer per week een flinke pan vol groentesoep. Met een gezin van vier personen, eet je per dag zo ongeveer een liter soep. Als je in één keer drie liter kookt, kun je dus drie dagen vooruit.

Tip 4: houd het leuk – ook voor jezelf

Als het een paar dagen niet lukt, of je hebt echt geen puf, dan is er nog geen man over boord. Als dat nou vaker voorkomt, kun je kijken of je het leuker kunt maken om je #maxgroententax te halen. De boekjes Easy Peasy Lunchbox en de het Broodtrommelboek van Uitgeverij Snor helpen daarbij; met simpele tips leer je hoe je een gevarieerde lunchtrommel maakt. Fijn voor op school – maar ook op kantoor!

Tip 5: maak #weggooigroentesoep

Verspil minder groente én eet meer groente met #Weggooigroentesoep. Free printable mini-poster van Soephoofd, gemaakt door Handletters.nl

  1. Snipper een flinke ui en fruit, zo’n 5 minuten op matig vuur, tot ‘ie glazig is, voeg dan eventueel knoflook en kruiden toe en laat nog 5 minuten bakken, op middelmatig vuur, tot alles zacht is.
  2. Hak je #weggooigroente in kleine stukjes en laat even mee stoven. Maak in de tussentijd 1 liter bouillon.
  3. Schenk de bouillon bij de groenten in de pan tot ze groenten nèt onderstaan. Houd je bouillon over? Geen probleem, die bewaar je gewoon in de koelkast tot je volgende soepje.
  4. Breng aan de kook, zet het vuur lager en laat een minuut of 10 rustig pruttelen.
  5. Pureer (als je dat lekker vindt) en serveer!

>> download de GRATIS mini-poster #Weggooigroentesoep met daarop de supersimpele methode. Mooi voor aan de muur!

Shownotes

  • het recept voor pangritata – waarmee je elke soep opvrolijkt!
  • de hele dag door groenten eten – dat is een goede manier om aan die 250 gram groenten per dag te komen. In dit blog lees je hoe je dat aanpakt, gezinsbreed 250 gram groente per dag te eten.
    >> zo eet je heel de dag door groenten
  • de twee boeken over leuk en lekker lunchen:
  • Groenten die jullie (de luisteraars) vaak weggooien, omdat ze echt onmogelijk te versoepen zijn:
    • rettich, sla, aubergine (Isa De Jonge Pedersen)
    • sla (Mirjam de Boer, Isa én Sandra Meier – blijkbaar wordt er veel sla weggegooid in de Nederlandse keukens!)
    • spinazie (Annelies, van Allihoppa)
    • bleekselderij (Studio Zinger, Manon van Greenjump.nl)
    • rode kool (Chickadees)
    • sperziebonen (Liesbeth Caron)
    • witlof (Petra Wiebenga – en bedankt, Petra!)
    • Chinese Kool (Marjan van Nuland)
  • Bovenstaande groenten ga ik proberen te versoepen – tips en recepten zijn meer dan welkom!
  • Het recept voor de spinaziesmoothie vind je hier: Popeye Smoothie

Meer podcasts over #groentezooi?

Luister de Groentezooi Podcast

Benieuwd? Je kunt de podcast op twee manieren beluisteren:

    1. beluister hier alle afleveringen van podcast #Groentezooi
    2. luister Groentezooi Podcast op iTunes
    3. Klik hieronder op afspelen. Of download de Groentezooi Podcast voor onderweg, in bad of voor het slapengaan:

Comments

comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *