Gedachten
comments 2

Feminisme: een update

feministische-bewustwording

Goed. Dus Lisa Manuels en ik zijn feminist. En we gaan er ‘iets’mee doen, ook… Maar wat precies? Dat lees je in deze feminisme update. Het wordt léuk – en leerzaam, want…

… Lisa en ik zijn bezig met een feministische bewustwordingscampagne.
Jaja. Bewustwording… klinkt wat weeïg, dat weten we, maar dat is wel wat we willen doen.

Waarom in vredesnaam een feministische bewustwordingscampagne?

Omdat.

Omdat het woord feminisme de laatste 30 jaar taboe is geworden.
Omdat je, als je jezelf profileert als feminist, je als snel verzeild raakt in eindeloze discussies over emancipatie, okselhaar (al dan niet zuur) en mannenhaat.
Omdat wij die specifieke discussie graag willen overslaan – zodat we ons kunnen concentreren op datgene waar feminisme voor staat: gelijkheid tussen man en vrouw.

Maar vooral ook omdat we benieuwd zijn wat júllie ervan vinden, van al die issues waar wij tegenaanlopen.

Wij willen een discussie starten.*

Wij willen het graag met jullie van gedachten wisselen. Wij willen onderling praten over moederschapsidealen, over het opvoeden van meisjes en jongens, over seksisme, over emancipatie.

Wij willen een discussie starten om te toetsen waar onze eigen blinde vlekken en valkuilen zitten. En, als het even kan, om elkaar te helpen.

Hoe dan, die feministische bewustwordingscampagne?

feministische-bewustwording

Ons plan is om op 8 februari aanstaande ‘iets’ te lanceren waarmee we die discussie aan kunnen gaan. Wat dat precies wordt, blijft nog even geheim, maar het heeft iets met een huiskamer te maken.

Geen gewone huiskamer, maar een online huiskamer** waarin we over feminisme kunnen discussiëren.

Hoe heet die feministische bewustwordingscampagne?

Tja, de naam… dat was een heikel puntje.
Twee weken geleden twijfelden we nog tussen #zuurokselhaar en #hetzelfdegelijk.

Jullie hebben ons onwijs goed geholpen, door eerlijk te zeggen wat jullie vonden van die namen.
En door met andere namen op de proppen te komen!

De naam voor onze feministische bewustwordingscampagne wordt: andersomdraaien.
Met heel veel dank aan Daphne Horstink, die ‘m verzon.

Andersomdraaien?

Yep. Andersomdraaien.
Of, zoals we ‘m gaan gebruiken: #andersomdraaien – inclusief hashtag dus.

Die naam is zo goed, omdat ‘ie precies beschrijft wat we gaan doen.
Maar daarover dus later meer…

En nu?

feministische-bewustwording

Nu verder! Lisa is bezig met het maken van beelden voor onze online huiskamer: de eerste kamerplant is al klaar 🙂

En ik? Ik ben bezig met het schrijven van columns – columns waarover we dan weer in gesprek kunnen gaan.

Uh… wanneer gaan jullie #andersomdraaien?

Wij gaan officieel beginnen met #andersomdraaien op 8 maart 2015.
Maar op 8 februari lanceren we ook al iets… Daarover hoor je volgende week meer!

Eén ding beloven we bij deze alvast: #andersomdraaien wordt niet alleen nuttig en leerzaam, maar vooral ook leuk***. Het leven is al moeilijk-moeilijk-moeilijk genoeg, tenslotte 🙂

 

 

*) Of eigenlijk: 12 discussies – maar ook daarover in een volgend bericht meer.

**) een feministische huiskamer-discussieclub dus, zoals Rivka al opperde – maar dan online. Zodat iedereen mee kan doen, wanneer hij of zij er tijd voor heeft.

***)

… en om dat kracht bij te zetten, klik je op op play en zet je je volume vol open.

Comments

comments

In categorie: Gedachten

door

Diana van Ewijk is, naast officieel Soephoofd, ook kapitein van het #KliekjesCollectief en social mediamanager in #BlueCity010. Een storyteller met de focus op foodwaste!

2 comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *