Gedachten
Reageer

Een stuk of 2000 tags. Over Instagram en marketing.

Op het bureau van mijn vriendin ligt een zwart notitieboekje.
Om precies te zijn: op het bureau van mijn vriendin ligt een zwarte Moleskine Soft Squared Notebook Pocket van 9 x 14 cm met 192 pagina’s. En al die 192 pagina’s staan volgekrabbeld met hashtags. Lange lijsten met zoekwoorden voor op Instagram.

Want mijn vriendin is een fervent Instagram-fotograaf. En ze boekt succes: sommige van haar foto’s krijgen meer dan 700 likes.
Die likes, die kunnen haar niet zoveel schelen. Het gaat haar erom dat goede fotografen, ook in andere delen van de wereld, haar werk zien. En die kans wordt groter als ze de juiste hashtags gebruikt.

700 likes… ze is er blij mee, maar ze zijn haar niet aan komen waaien.

Het lijkt allemaal zo hapsnap, dat Instagram.
Je maakt een snapshot, gooit er een leuk filtertje overheen en deelt ‘m met je volgers.
Zij vinden ‘m leuk en, hop, liken ‘m.
Tot zover duidelijk.

Maar mijn vriendin kreeg 700 likes – terwijl ze maar 350 volgers heeft.

Hoe?
Simpel: door er de juiste hashtags aan toe te voegen.
Want op Instagram wordt fervent op hashtags gezocht, en met de juiste hashtags trek je ook niet-volgers naar jouw foto’s. Niet-volgers die misschien wel een enorm bereik hebben, waardoor een like van hun nog meer likes van hún volgers oplevert.
Hashtags zijn dus key op Instagram.
Dat had mijn vriendin, die toch wars is van ‘reclame maken’, goed in de gaten.

“Hoe kom je toch aan al die hashtags?” vragen anderen weleens.

 “Tja,” glimlacht ze dan sphinx-achtig, “je moet gewoon goed rondneuzen op Instagram en dan kom je daar vanzelf achter.”
En groot gelijk heeft ze.
192 pagina’s vol hashtags geef je niet zomaar even weg. Daar zitten uren en nog eens uren werk in. Dagenlang obsessief scrollen en nachtenlang eindeloos doorklikken.

Maar het resultaat mag er wezen: meer dan 700 likes op één foto.
Internationale aandacht van hoogaangeschreven fotografen.
Een eigen bedrijf gebaseerd op haar iPhone-fotografie.

Moraal van dit verhaal?
Niets komt ‘zomaar’ aanwaaien.

Voor 700 likes op één Instagramfoto moet je eerst 192 bladzijden van een Moleskine notitieblokje volpennen. En dat is dan nóg geen garantie voor succes.
Bovendien: 192 bladzijdes volkrabbelen?
Dat doe je alleen als je wild bent van je vak, niche of ambacht.

Kies dus je niche – en zorg ervoor dat het iets is waar je weg van bent. Alleen dan wordt marketing leuk.

Want ja, jongens en meisjes: Instagram is ook een marketingtool.
Een marketingtool dat zij, als zelfbenoemd anti-reclame-meisje, met verve én veel plezier inzet.

PS:

Lees hierhier en hier meer over hoe je Instagram in kunt zetten voor jouw webwinkel.

20140412-095318.jpg

Comments

comments

In categorie: Gedachten

door

Diana van Ewijk is, naast officieel Soephoofd, ook kapitein van het #KliekjesCollectief en social mediamanager in #BlueCity010. Een storyteller met de focus op foodwaste!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *