Ecotarisch Jaar-Experiment: Verslag Week 2

Weekverslag-2Tekengebied 31@2x

De tweede week zit erop! Deze week leerde ik waar mijn valkuilen zitten, dat ik vlees echt heel lekker vind, hoe belangrijk voorbereiden is en hoe je daar (als veel-minder-goed-dan-gewenst-georganiseerd) mens een mouw aan kunt passen. Ook haalde ik dit weekend ons Spaanse asielhondje Mia op – dat weer de nodige vraagtekens met zich mee bracht… Kijken jullie mee naar week 2?

Ecotarisch Jaar-Experiment: verslag week 2

Eerst maar eens het belangrijkste: wat heb ik deze week gegeten? En: was dat ecotarisch? Omdat ik de hele week keurig gemonitord heb met de Eetmeter, heb ik daar ook qua voedingswaarde een goed beeld:

  • maandag: 
    De eerste schooldag na het weekend is altijd een dingetje. Sommige mensen is mijn huishouden willen liever niet naar school, en in ieder geval niet uit bed, boterhammen smeren, tandenpoetsen, haren kammen en aankleden. Zelf moest ik echt op tijd op mijn werk zijn, dus tja – geen erg mindfulle ochtend…

    • ontbijt: yoghurt (bio) met rood fruit (diepvries), een halve banaan (bio) en muesli (bio)
    • lunch: chili sin carne (homemade), handje tortilla-chips (lidl, dus niet bio), theelepel crème fraîche (bio), tomatensaus (niet bio, wel van tomaten die anders weggegooid waren)
    • tussendoor: een paar soja lattes (bio en fair trade), een plak bananenbrood (ecotarisch, gemaakt door circular chef Arabella van Aartrijk), een handje kruidnoten (uit de bak naast de koffie-automaat, toen ik natgeregend en grumpy binnenkwam), een zakje chips (don’t know why. Ik vermoed dat het een moeilijke dag was :-))
    • diner: wekelijkse burenmaaltijd met Sarina en haar gezin. Altijd erg leuk, maar in dit geval ook weer een flinke uitdaging. Ook dit keer weer: ik had teveel yoghurt gekocht, en dat moest op. In het KliekjesCollectief werd linzensoep en flatbread getipt, in beide kun je veel yoghurt kwijt. Op het menu dus:
      • Turkse linzensoep met yoghurt
      • homemade flatbread
      • homemade baba ganoush (bio)
      • homemade hummus (bio)
      • homemade appelcrumble (de crumble bio, de appel lokaal)
    • RESULTAAT EETMETER: Na die chips en crumble (met bio-roomboter) en die soep met bio volle yoghurt) misschien niet verrassend: deze dag teveel vet en teveel zout. De rest prima op orde.
  • dinsdag: 
    Dinsdag is toneelclub-avond. Voor de jongste, niet voor mij :-) Dat betekent: restjes- en kliekjesdag. Het kliekje Vichyssoise dat ik op het oog had, bleek nog niet ontdooid, dus:

    • ontbijt: restje applecrumble van gisteren, met banaan en thee
    • lunch: left-over linzensoep en een geroosterde volkoren boterham met homemade hummus
    • tussendoor: drie soja-lattes (bio) en drie blokjes Tony Chocolonely (melk)
    • diner: een Turkse tosti (wit, van de Turkse bakker) met kaas (bio), geroosterde cherrytomaatjes en groente, wit Turks broodje met halvarine en hagelslag
    • RESULTAAT EETMETER: te weinig caloriën, aan de hoge kant met verzadigd vet (hallo kaas!), iets te weinig vezels (tja: wit brood) en veel teveel zout (maar ik denk dat ook komt omdat ik uit luiigheid kant-en-klare tosti heb ingevuld, terwijl mijn tosti homemade was). Verder eiwitten en koolhydraten goed.
  • Woensdag:
    Ik vergat mijn lunch. Vlak voor ik een noodstaafje kruidenbouillon aan wilde breken, werd de bar op mijn werk volgezet met left-overs van een catering: Jack Bean! Saved by the bell. Maar goed ook: ’s avonds werd er voor me gekookt. Heel fijn, want ik was supergaar, maar verre van ecotarisch.

    • ontbijt: volkoren boterhammen (bio) met halvarine, jam en kaas (bio)
    • tussendoor: banaan (bio), soja latte, thee
    • lunch: pad thai (vegan, van Jack Bean), cherrytomaatjes, groene salade, kleine stukje stokbrood met kaas en pesto (ecotarisch)
    • tussendoor: handje macademianoten, soja latte, thee, twee kleine koekjes, 5 dropjes (impuls aankoop bij het dierenwinkelen)
    • diner: haricots verts (regulier, uit Afrika), aardappelpuree (kant-en-klaar), caesar salade (kant-en-klaar), kipschnitzel (vega, Vivera – erg lekker!)
    • tussendoor: blokje Tony Chocolonely
    • RESULTAAT EETMETER: alleen verzadigd vet aan de hoge kant, maar dat komt omdat ik een kant-en-klare pad thai-saus heb ingevuld, terwijl ie gemaakt is door Jack Bean. Verder alles op orde, qua eiwitten, suiker, zout, vezels en koolhydraten
  • Donderdag:
    De eerste schooldag zonder de kinderen (want: co-ouderschap) vind ik nog erg pittig. Daarbij vroeg opgestaan (tegenwoordig om 5 uur wakker), lang doorgewerkt, dus rond half 8 gezwicht voor kant-en-klaar: een gehaktbrood van Marqt, plus een reep pure Tony Chocolonely. Netflix erbij, niks meer aan doen!

    • ontbijt: twee volkoren boterhammen (bio) met pindakaas (100%) en halve banaan (bio), en kaas (bio)
    • tussendoor: soja latte, grapefruit (no waste, van de brouwer die het anders weg zou gooien)
    • lunch: homemade vichysoisse (die van dinsdag :-)), geroosterde boterham met homemade hummus
    • tussendoor: soja latte, thee en sinaasappel (no waste, van de brouwer die het anders weg zou gooien)
    • diner: restje kant-en-klare aardappelpuree, gehaktbal van Marqt (Saveurs, uit Maastricht, ingrediënten: Limousin rundvlees en Duroc varkensvlees en brood paneer van de Bisschopsmolen – niet bio), wortelsalade (bio)
    • toetje: 8 (!) blokjes Tony Chocolonely (puur, chilipeper fudge)
    • RESULTAAT EETMETER: niet verrassend: teveel vet (hallo, gehaktbal!), en teveel zout (dito). Niet: teveel suiker. Dat geeft dan weer te denken, na al die chocolade.
  • Vrijdag: 
    ’s Avonds gaf ik een presentatie tijdens een erg leuke vrouwennetwerkavond. De eerste in lange tijd, wat ook verklaart waarom ik de hele week zo vroeg op was gestaan. Na de presentatie een ecotarische borrel waarop ik veel leuke vrouwen sprak. 

    • ontbijt: 2 volkoren boterhammen met pindakaas (100%) en banaan (bio) en kaas (bio)
    • tussendoor: soja latte, thee
    • lunch: havermout (bio) met eetlepel jam en theelepel suiker (bio)
    • tussendoor: koekje bij de decaf koffie bij Soif, Rotterdam (na een middagwandeling met de jongste)
    • vrimibo in BlueCity: 1 lokaal biertje (Vet&Lazy Phallus), 1 rosé, courgette en wortel met hummus, no tuna tonijnsalade
    • diner: twee volkoren crackers (Leksand) met pindakaas, 1 volkoren boterham met gehakbal (de andere helft van gisteren), komkommer en wortel met ecotarische groene dressing (van circular chef Arabella)
    • toetje: 4 zoute dropjes
    • RESULTAAT EETMETER: teveel vet (hallo gehaktbal en kaas!), vezels en koolhydraten aan de krappe kant.

Interessant om te kijken hoe de totaalresultaten van deze week eruitzien:

  • TOTAAL RESULTAAT EETMETER: 
    • vet: iets te veel
    • verzadigd vet: aan de hoge kant
    • eiwit: goed. Meer plantaardig dan dierlijk.
    • koolhydraten: goed
    • vezels: goed
    • zout: teveel
  • TOTAAL RESULTAAT ECOTARISCH
    • lokaal: grotendeels. Grootste uitzondering: het rode fruit uit de vriezer, de koffie, thee en chocolade. En het citrusfruit, maar dat was een reststroom van de brouwer in BlueCity.
    • bio: grotendeels. Van de zaken die ik niet bio eet, weet ik grotendeels wie het geproduceerd heeft en onder welke omstandigheden.
    • dierlijke producten: teveel vlees, namelijk 400 gram. 300 gram is aanbevolen, volgens EAT Foundation, waarvan 200 gram kip. Geen vis, dat is ook een ding. 
  • TOTAAL HAALBAAR EN BETAALBAAR:
    • haalbaar: gelukkig werk ik in BlueCity, waar de borrel automatisch ecotarisch is. En gelukkig kreeg ik restjes mee van circular chef Arabella, waardoor ik ook in het weekend ecotarisch at, namelijk een pesto pasta met ecotarische pesto!
      Wat niet echt haalbaar is: ecotarisch eten als een ander kookt. 
    • betaalbaar: Dat gehaktbrood van Saveurs is erg lekker, maar ook: behoorlijk aan de prijs. Voor de rest veel restjes en kliekjes gegeten, dus dat brengt het weer in balans.

Ik moest op donderdag overigens hard om mezelf lachen, bij de kassa van Marqt. Daar stond ze hoor, de overprikkelde, oververmoeide ecotariër, met een dure gehaktbal als troostvoer :-) 

Learning van Ecotarisch Jaar-Experiment, week 2

Zag je het staan, dat handje macademia-noten? Dat was een learning van vorige week: de noodsnack. Ook maakte ik deze week weer gretig gebruik van kliekjes en restjes – niet alleen lekker en makkelijk, maar dat geeft ook budgettair een mooi tegenwicht. Tot slot: ecotarisch eten met kinderen is niet heel makkelijk. Daar moet ik nog een goede workaround voor vinden, zeker voor de drukke dinsdagavonden. 

Learning week 2:

  1. zorg voor lekkere kliekjes als er anderen mee-eten op drukke dagen. Een pan chili sin carne bijvoorbeeld, om een vullende maaltijdsoep van te maken met quessadilla’s, of nacho’s uit de oven. Beide een geheid succes bij mij thuis, en een eitje om op tafel te zetten als je dat kliekje chili hebt. Of een dikke, groenterijke tomatensaus, om tomatensoep met tosti’s van te maken, of een snelle pasta. 
  2. laat het ideaal los, om het haalbaar te houden: als een ander kookt, gewoon lekker eten. Als je je er heel vervelend onder voelt, bedenk dan: het is fijn dat een ander kookt! Ga eventueel op een niet-drammerige manier het gesprek over het eten aan, als de ander daar voor open staat. Maar houd ook in gedachten: alle kleine beetjes helpen. En: langetermijn veranderingen kosten tijd. Het hoeft nu nog niet perfect. Sterker nog: door het te snel perfect te willen, maak je het jezelf misschien wel te moeilijk om het vol te houden. Mild pragmatisme toepassen, daarmee houd je het haalbaar voor jezelf. 
  3. monitor wat je eet, met de Eetmeter bijvoorbeeld, en evalueer aan het eind van de week. Zo leer je beter snappen dat je niet perse per maaltijd hoeft te kijken, maar over het geheel.
  4. kies ecotarisch comfortfood: als ik comfort food wil, is dat toch vaak iets vets en hartigs. Vlees is dan favoriet. Volgende keer: geen gehaktbal, maar: een paar kleine balletjes, en het overschot direct in de vriezer. Of nog beter: vette ecotarische vis, zoals spekbokking (ook bij Marqt, ook heel lekker en lokaal gevangen)
    En die van week 1:
  5. ga nooit de deur uit zonder hervulbare fles water
  6. ga nooit de deur uit zonder een noodsnack: een appel, een bakje hummus en wat wortelsticks, een handje nootjes, een volkoren boterham met pindakaas.
  7. lunch met kliekjes: een heel goede manier om te besparen, om minder te verspillen en om meer groente verspreid over de dag te eten.

Wil je ook meer met je kliekjes doen? Word dan lid van het KliekjesCollectief, de Facebookgroep van Soephoofd waarin 500+ kliekjeskoks hun tips, tricks en restjesrecepten delen!

Ecotarische vraagtekens

Tot slot haalden we afgelopen weekend ons Spaanse asielhondje Mia op. Dat zorgde voor flink wat vraagtekens in de aanloop: wat gaan we haar voeren? Kan dat ecotarisch? En zo ja: hoe dan? Verdere ecotarische vraagtekens waren:

  • hoe ecotarisch is een banaan?
  • hoe ecotarisch is diepvriesfruit?
  • hoe ecotarisch is een hond?

Ik maak een keuze uit één van deze vragen, en verdiep me daar dit weekend verder in. Deze week wordt dat de hond – waarover later dit weekend dus meer.

Ook leren om in één jaar haalbaar, betaalbaar en schaalbaar duurzaam te eten?

De komende 12 maanden ontdek ik, aspirant-ecotariër, in 12 maanden hoe je duurzaam eet, op een manier die haalbaar is (lees: vol te houden, binnen een ‘normaal’ leven), die betaalbaar is (lees: volgens Nibud-richtlijn) en die bovenal schaalbaar is – met andere woorden: voor iedereen die duurzamer willen leven toe te passen is.

Zo werkt het Ecotarisch Jaar-Experiment

Het Ecotarisch Jaar-Experiment geeft deelnemers die duurzamer willen eten structuur, tips en inspiratie. 

Als we de 12 maanddoelen halen, eten we aan het eind van het jaar zonder al te veel gedoe lekker binnen de grenzen van de planeet, volgens de richtlijnen van de Gezondheidsraad en binnen de grenzen van het Nibud. Doe mee!

Comments

comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *