Duurzaam dieet volhouden? Volg deze 3 tips van een ervaringsdeskundige

3 tips ecotarisch dieet

De eerste maand zit erop! In oktober onderzocht ik wat een ecotarisch dieet nu precies inhoudt, op welke manier ik duurzamer zou kunnen eten en vooral: hoe ik dat haalbaar en betaalbaar zou kunnen doen.

In dit artikel vind je mijn bevindingen – en mijn drie beste tips. Want een duurzaam dieet; dat is lekker, leuk maar ook… niet per makkelijk.

Eerst maar eens terug: wat ís een ecotarisch dieet eigenlijk? Heel simpel: dat je gezond eet binnen de grenzen van onze planeet. Duurzaam voor je zelf dus, maar ook voor dieren, de bodem, de biodiversiteit en voor de mensen die jouw voedsel verbouwen, verwerken, verpakken, vervoeren en verkopen.

> lees meer over het Ecotarisch Jaar-Experiment
> lees hier de uitgangspunten + 10 tips van het ecotarisch dieet
> bekijk een voorbeeld duurzaam dagmenu

Deze maand heb ik me gehouden aan bovenstaande uitgangspunten – en ontdekte ik wat daarin niet werkt voor mij. Monitoren, bijvoorbeeld – dat vind ik echt een straf. Maar ik ontdekte in de praktijk ook een paar slimme tips. De drie beste tips voor een haalbaar en betaalbaar duurzaam dieet deel ik hieronder.

Wat koopt de ecotariër – en waar? Drie tips voor een haalbaar duurzaam dieet

Kort gezegd komt het erop neer dat ik de afgelopen maand, vier weken achter elkaar, in dezelfde valkuilen gelopen: gemak, comfort en budget. Dat resulteerde tot drie keer toe in een impromptu bezoek aan de snackbar, voorafgegaan aan een stresspiek. De vierde week leerde ik daar eindelijk van, namelijk:

1) ZORG VOOR ZOVEEL MOGELIJK GEMAK

KliekjesCollectief-Weekmenu-Bewaartips-Mock-up-DIN

Logisch, maar o zo makkelijk om uit het oog te verliezen: maak het jezelf zo makkelijk mogelijk! Met onderstaande tips lukt dat zeker.

Betrouwbare leveranciers

het eerste wat je doet om een duurzaam dieet vol te houden, is een lijst maken van betrouwbare leveranciers waar je (vrij) makkelijk biologisch kunt kopen. Door eerst bij die betrouwbare leveranciers te kopen, kun je de rest zonder zorgen bij de (budget)grootgrutter in slaan.
> lees hier waarom biologisch boodschappen doen belangrijk is Zorg dus dat je weet waar de dichtstbijzijnde bio-winkel is, of regel een biologisch vlees-, vis-, groenten- of fruitabonnement.

Zo ben ik erg tevreden over Rechtstreex, een soort voedselcoöperatie waarin buren (in de vorm van wijkchefs) voedsel in kopen bij boeren uit het ommeland van Rotterdam, binnen een straal van grofweg 50 kilometer. Door te kopen bij Rechtstreex, garandeer ik dat mijn voedsel in ieder geval lokaal geproduceerd is. Ook kom ik graag (maar veel minder vaak dan ik zou willen) op de Rotterdamse Oogst-markt.

Voorraad

Vervolgens maak je een lijst van producten die je vaak koopt, maar die je niet makkelijk biologisch kunt kopen in de supermarkt. Deze producten koop je groot in, en bewaar je in je voorraadkast. Bij mij zijn dan bijvoorbeeld: ingemaakte vis, zoals gerookte makreel en ansjovis, smaakmakers als sambal, ketjap en specerijen, olie, koffie en thee.

Weekmenu

Tot slot maak je elke week een weekmenu, doe je weekboodschappen en doe je (als je dat type bent) wat mealprepping. Veel mensen vinden dat niet zo aanlokkelijk, maar mij helpt het enorm: ik hoef niet meer last-minute naar de supermarkt (waar het lastig is om duurzame keuzes te maken), voor de drukke dagen heb ik niet alleen al gekozen wat ik wil eten, maar dat zelfs al gedeeltelijk voorbereid (denk: bouillon getrokken, groenten gesneden, pangritata gemaakt). Dat maakt het aan het eind van een hectisch verlopen dag heel veel makkelijker om niet te zwichten voor een puber die aanbiedt even naar de snackbar te lopen.

> lees meer over het gemak van een weekmenu
> download ons gratis weekmenu (met handig voorraadkastlijstje) in het KliekjesCollectief
> bekijk ons ecotarisch weekmenu: seizoensgebonden en binnen de grenzen van de planeet

2) LET OP JE BUDGET

Dit is een belangrijke voor mij: sinds ik gescheiden ben, is mijn budget behoorlijk geslonken. Waar ik vroeger niet echt keek naar wat ik in mijn winkelwagen gooide, moet ik nu echt opletten. Dat betekent dat ik niet zomaar naar de Ekoplaza of Gimsel kan fietsen om mijn winkelwagentje vol te gooien. En dat ik niet alles bij Rechtstreex biologisch kan bestellen. Sterker nog: het betekent dat ik lang niet alles biologisch kan kopen, helaas. Voor sommige basisproducten, en voor aanvullende groenten en fruit, ga ik naar Lidl. Daar koop ik altijd seizoensgebonden, en waar mogelijk biologisch. Dierlijke producten koop ik altijd biologisch, ook bij Lidl.

3) BORG COMFORT

Duidelijke regels

Daarmee kom ik meteen op het kopje duidelijke regels. Om duurzaam eten haalbaar en betaalbaar te houden, sta ik mezelf niet alleen een aantal uitzonderingen toe (daarover zo meer), maar handhaaf ik ook duidelijke regels: ik koop zoveel mogelijk biologisch en, als dat niet mogelijk is, in ieder geval lokaal en seizoensgebonden, waarbij ik ook let op duurzaamheid.En dat is dus ook het mooie van lokaal kopen: je kunt de boeren vragen stellen. Durf je dat niet? Vraag het dan aan de tussenhandelaar. Rechtstreex geeft op de website al veel informatie, deelt regelmatig nieuws over ‘hun’ boeren op social media en je kunt er met al je vragen terecht. En op Rotterdamse Oogst kun je je vraag aan de boer zelf stellen, die staat namelijk achter de kraam.

Uitzonderingen

Wat ik ook ontdekt heb deze maand: het moet wel echt leuk en behapbaar blijven. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor de mensen met wie ik mijn dak deel (lees: de kinderen :-)). Om die reden maak ik dus een paar uitzonderingen.

  • diepvriesgroenten en -fruit. Want: makkelijk. En mijn kinderen eten hun havermout of muesli het liefst met warm rood fruit. In de winter is dat echt een no go om vers te kopen, maar is diepvries een goed alternatief: dat fruit is op hoogtepunt van het seizoen geoogst en verwerkt. Koop je Nederlands diepvriesfruit, dan is dat met een omweg dus toch lokaal.
  • Bio-bananen: bananen vind ik te lekker, maar is natuurlijk absoluut niet lokaal te verkrijgen. Ik eet er dus minder, en koop ze biologisch.
  • koffie en thee: omdat ik het liefst zwarte thee drink. Die koop ik dan wel bio, 
  • smaakmakers als zout, peper, specerijen, sambal en sommige sauzen zoals mayonaise: met een flinke voorraad smaakmakers kun je met gemak seizoensgebonden eten. Dat is vooral in de winter fijn, als je gebonden bent aan knollen, wortels en kolen.
  • peulvruchten, rijst en pasta: omdat ik niet elke dag aardappels wil eten, en omdat ik geen tijd heb (en vaak ook echt geen zin) om zelf pasta te draaien,
  • en de belangrijkste: eten bij andere mensen. Omdat eten verbindt. Ik eet graag en zo vaak mogelijk met andere mensen. Meestal is dat niet zo ecotarisch, maar ik zeg gewoon dat ik vegetariër ben (waarmee ik niet-biologisch vlees automatisch vermijd) en zie zo’n maaltijd vooral als een moment om, in vriendschappelijke verbinding, het gesprek aan te gaan. Niet bozig op de barricaden, maar delen: wat kies jij, waarom is dat, kan dat misschien scherper?

Vooruitblik november 2019

Met bovenstaande tips ga ik de rest van het jaar in. Vanaf nu duik ik per maand in een subthema van het duurzame dieet. In november is dat voedselverspilling. Daarover later deze week meer.

Op zoek naar een duurzaam en dogmavrij dieet?

Wil jij ook bewuster en vooral: duurzamer eten, maar heb je niet echt (of zelfs helemaal geen) idee waar te beginnen? Lees meer over mijn zoektocht als ecotarivist, volg @ecotarivist op Twitter, abonneer je op onze nieuwsbrief en ga mee op onderzoek! 

Als we de 12 maanddoelen halen, eten we aan het eind van het jaar zonder al te veel gedoe lekker binnen de grenzen van de planeet, volgens de richtlijnen van de Gezondheidsraad en binnen de grenzen van het Nibud. Doe mee!

Comments

comments

Filed under Ecotariër

Diana van Ewijk is, naast officieel Soephoofd, ook kapitein van het #KliekjesCollectief en social mediamanager in #BlueCity010. Een storyteller met de focus op foodwaste!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *