MarketingColumns
Reageer

Blogsomnia

03:53 knippert het lampje van mijn wekker – slaapdronken reken ik uit dat ik dan al een uur wakker lig te zijn.
Ik ben zes maanden zwanger van ons tweede kind en lig al nachtenlang te woelen en te draaien.
Ik ben ook, sinds zes maanden en 10 dagen, full time ondernemer met een groeiende wwebwinkel/groothandel – ik besluit dat ik mijn tijd beter kan besteden, zwaai mijn voeten over de rand van het bed en sluip naar de woonkamer.

Met een flinke beker thee en een verrassend fris hoofd start ik mijn computer.
Wat kan ik doen om 4 uur ‘s nachts?
Twitteren? Mwah.
Facebooken? Tja.
Pinterest was nog niet geboren en in bestellingen inpakken heb ik geen zin.

Bloggen dan maar.

Eigenlijk best slim ook, want over een maandje of drie heb ik het vast te druk om naast pasgeboren baby, peuter, vol in de verherbouwing verkerend klushuis en goeddraaiende webwinkel óók mijn blog nog bij te houden.

Regeren is vooruitzien, toch?

Ik open WordPress en begin te schrijven.
En om acht uur, als iedereen zo’n beetje de deur uit gaat naar werk en crèche, stap ik moe maar voldaan, terug in bed.
Eindelijk.
Slapen.

Die zwangerschapsinsomnia heeft me geen windeieren gelegd.

In drie maanden tijd zette ik zo’n 60 webwinkelblogberichten klaar.
Tegen een planning van 3 berichten per week, was ik dus voor 20 weken onder de pannen.
En die blogberichten leverden, naast een hoop rust in mijn hoofd, het volgende op:

  • een aanvraag voor een fotoshoot voor een Japans boek over hippe Nederlandse huizen,
  • een flinke stapel wholesale orders (uit binnen- en buitenland) van produkten uit eigen stal
  • een hele reeks lieve reacties van bloglezers,
  • de vraag om te gastbloggen voor Kek Mama Magazine, en, het allerbelangrijkste:
  • ontzettend veel bestellingen – zelfs toen ik twee weken lang geen vinger uitstak omdat ik non-stop met ons pasgeboren dochtertje zat te koeren.

Neem van mij als ervaringsdeskundige maar aan:

bloggen voor je webwinkel is een must.

Want een blog vol goede zoekwoorden trekt 24/7 potentiële klanten naar je website.
Die neuzen rond op jouw blog, die vol staat met voor hen interessante artikelen – en daardoor zien ze jou als kenner: iemand die ze vertrouwen.
Omdat jouw potentiële klant je vertrouwt – en omdat ze je via jouw blog een een beetje heeft leren kennen – gúnt ze jou de koop; zelfs als je pas twee weken later kan leveren omdat je met kraamverlof bent.

Die gunfactor, dat is wat het verschil maakt.

Die gunfactor maakt het verschil tussen jou en al die andere leuke kleine webwinkels.
Die gunfactor, dat is wat jij wel hebt, en Bol.com niet.
Die gunfactor, die bereik je met bloggen.
En ja, dat is die extra moeite meer dan waard.

Bloggen voor je webwinkel?
Een must.

 

Comments

comments

In categorie: MarketingColumns

door

Diana van Ewijk is, naast officieel Soephoofd, ook kapitein van het #KliekjesCollectief en social mediamanager in #BlueCity010. Een storyteller met de focus op foodwaste!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *